Jak jsme vás již informovali, další velká aktualizace pro Windows 11 označena 24H2 bude vydána na podzim letošního roku. Někteří testeři nyní v sestavení Insider této verze objevili novou zajímavou funkci nazvanou „Automatic Super Resolution“ (automatické superrozlišení).
Super rozlišení má využívat umělou inteligenci a má zlepšit herní výkon ve Windows 11. V popisku nástroje funkce Auto Super Resolution je stručně zmíněno, že bude využívat umělou inteligenci, aby se podporované hry hrály plynuleji a s vylepšenými detaily. Mohla by být exkluzivní pro některé hry, avšak funkci Auto Super Resolution bude možné použít i u aplikací.
Precizní rozlišení
Jedná se o funkci zvyšování rozlišení podobné DLSS, která využívá NPU v procesoru Intel Core Ultra a nabízí zvýšení rozlišení pomocí Intel AI. Automatické superrozlišení je záležitostí rozhraní API DirectML, které dokáže využít jednotku NPU (neural processing unit – neurální procesorová jednotka) procesoru. Tato funkce je však exkluzivní pro procesory Intel Core Ultra, ale může se rozšířit i na procesory AMD (XDNA) a Qualcomm Snapdragon X Elite, které jsou vybaveny vyhrazeným NPU.

Funkce Auto Super Resolution je ve velmi počátečním stádiu a pokud se Microsoft rozhodne ji zachovat i v příští hlavní verzi systému Windows 11, bude se zlepšovat a rozšiřovat na další procesory.
Na první pohled to vypadá jako vítaná funkce. Měla by umožnit mnohem širšímu spektru hardwaru a softwaru využívat technologii upscalingu. Lze si představit, že z funkce budou těžit tisíce starších her, protože ty nikdy nedostanou aktualizace s podporou FSR nebo DLSS. Automatické super rozlišení vypadá podobně jako rozšíření nebo evoluce funkce Microsoft Video Super Resolution, která dokáže pomocí AI zlepšit kvalitu přehrávání videa.
V současné době lze DLSS (Deep Learning Anti-Aliasing) používat pouze na grafických kartách řady NVIDIA GeForce RTX. Generování snímků je dokonce dostupné pouze na kartách z řady GeForce RTX 40. Na druhou stranu technologie XeSS od Intelu a FSR (FidelityFX Super Resolution) od AMD lze použít nejen na kartách těchto výrobců, ale také na modelech Arc a GeForce od konkurence. Výsledky a technické provedení se však značně liší.
Superrozlišení pomocí strojového učení?
Předpokládá se, že Microsoft použije Windows ML (Machine Learning - strojové učení) jako rozhraní, přes které hardware komunikuje. Díky tomu bude možné použít hardwarově nezávislý přístup. Tvůrci Windows však nejsou jediní, kdo na takové technologii pracuje.
Mohlo by vás zajímat

Uvidíme, zda automatické superrozlišení bude fungovat podobně jako FMF (Fluid Motion Frames) od AMD na straně ovladače, protože zde existují určitá omezení - jak z hlediska způsobu fungování, tak z hlediska výsledků ve srovnání s FSR 3 s FMF.
Zdroj: Windowslatest, Hardwareluxx, PC Gamer