Vítězi bezpečnosti v jednotlivých třídách: Čína má hned dva horké zástupce
Euro NCAP posuzuje bezpečnost vozidel z mnoha hledisek jak pasivní, tak i aktivní bezpečnosti. Přihlíží také na ochranu dětí a český motorista si jistě vybaví crash testy, které NCAP v rámci svého posuzování také provádí.
V nejnovější zprávě NCAP zveřejnil výsledky "Best in Class", tedy nejbezpečnějších vozidel ve vybraných kategoriích. Svého zástupce zde má i domácí automobilka, která bodovala se svým modelem Škoda Superb. Ale pojďme pěkně popořadě.
Nejbezpečnější vozidla za rok 2024: NCAP posuzoval limuzíny, kombíky, ale i SUV
Vítězem s nejlepším celkovým výsledkem se stal Mercedes-Benz třídy E. Celkové skóre je váženým průměrem čtyř posuzovaných parametrů, které NCAP hodnotí:
- ochrana dospělých cestujících,
- ochrana dětí,
- ochrana zranitelných účastníků silničního provozu,
- bezpečnostní asistenční technologie.
Loni mezi testovanými vozy dominovaly SUV, což potvrzuje trend jejich oblíbenosti mezi zákazníky. Z celkových 44 testovaných vozů pocházelo 20 právě z této třídy. V čele malých SUV se umístil čínský Zeekr X, který překonal konkurenci evropské produkce. A aby toho nebylo málo, Zeekr X také získal ocenění "Best in Class" za nejbezpečnější čistě elektrický vůz roku 2024. Patří do koncernu Geely, jehož modely se prozatím prodávají pouze v některých evropských zemích. Mimochodem, dalším zajímavým modelem z jeho nabídky je Deepal S07, který ale doposud není v Evropě moc známý.
Další důležitou kategorií roku 2024 byla velká SUV, ve které Euro NCAP testoval šest sedmimístných vozidel. Nejlepším vozem v této třídě byla vyhlášena Mazda CX-80, která těsně porazila Audi Q6 e-tron.
Ve třídě velkých rodinných vozů získaly titul "Best in Class" hned dva zástupci: VW Passat a jeho koncernová sestra Škoda Superb. Oba vozy jsou postavené na stejné platformě a ve své třídě dosáhly stejných nejlepších výsledků.
Čínské automobilky ovšem zaznamenaly i další působivý výsledek. Euro NCAP testoval první elektrický pick-up, který se dostal do Evropy. Je to čtyřdveřový model Maxus eTERRON 9, který z hlediska bezpečnosti také získal velmi vysoké skóre.
Čtyři modely ovšem mají co dohánět
Z druhé strany NCAP upozorňuje, že zejména malé vozy mají z hlediska bezpečnosti stále slabá místa. Potenciál ke zlepšení byl patrný u modelů Ford Tourneo Courier a Custom, kde jde především o výbavu bezpečnostních asistentů.
Modely Jeep Avenger a Dacia Duster pro změnu vykazovaly vážné nedostatky z hlediska ochrany chodců.
V souladu s technologickým pokrokem NCAP v roce 2023 výrazně zpřísnil testovací kritéria. Týkají se především ochrany dalších účastníků silničního provozu, zejména chodců a cyklistů. Organizace rovněž uvádí, že se zpřísnily požadavky na asistenční systémy. Nejvyššího hodnocení pěti hvězdičkami nelze dosáhnout, pokud k celkové bezpečnosti významně nepřispívají právě asistenční systémy.
Zdroj: Euro NCAP (1), (2)