Přejít k hlavnímu obsahu

Tak s tímto nepočítal asi nikdo: v prestižním hodnocení bezpečnosti vozidel je druhý čínský Zeekr

Jiří Palyza 18.01.2025
info ikonka
Zdroj: Kadyn Pierce/Unsplash

Euro NCAP vytvořil pětihvězdičkový systém hodnocení bezpečnosti vozidel. Pravidelně podle něj provádí testy, kterými se snaží zákazníkům pomoci při výběru vhodného typu. Nyní zveřejnil žebříček nejbezpečnějších vozidel za rok 2024. A model na druhé příčce překvapil.

Kapitoly článku

Vítězi bezpečnosti v jednotlivých třídách: Čína má hned dva horké zástupce

Euro NCAP posuzuje bezpečnost vozidel z mnoha hledisek jak pasivní, tak i aktivní bezpečnosti. Přihlíží také na ochranu dětí a český motorista si jistě vybaví crash testy, které NCAP v rámci svého posuzování také provádí.

V nejnovější zprávě NCAP zveřejnil výsledky "Best in Class", tedy nejbezpečnějších vozidel ve vybraných kategoriích. Svého zástupce zde má i domácí automobilka, která bodovala se svým modelem Škoda Superb. Ale pojďme pěkně popořadě.

Nejbezpečnější vozidla za rok 2024: NCAP posuzoval limuzíny, kombíky, ale i SUV

Vítězem s nejlepším celkovým výsledkem se stal Mercedes-Benz třídy E. Celkové skóre je váženým průměrem čtyř posuzovaných parametrů, které NCAP hodnotí:

  • ochrana dospělých cestujících,
  • ochrana dětí,
  • ochrana zranitelných účastníků silničního provozu,
  • bezpečnostní asistenční technologie.
     

Mohlo by vás zajímat

Loni mezi testovanými vozy dominovaly SUV, což potvrzuje trend jejich oblíbenosti mezi zákazníky. Z celkových 44 testovaných vozů pocházelo 20 právě z této třídy. V čele malých SUV se umístil čínský Zeekr X, který překonal konkurenci evropské produkce. A aby toho nebylo málo, Zeekr X také získal ocenění "Best in Class" za nejbezpečnější čistě elektrický vůz roku 2024. Patří do koncernu Geely, jehož modely se prozatím prodávají pouze v některých evropských zemích. Mimochodem, dalším zajímavým modelem z jeho nabídky je Deepal S07, který ale doposud není v Evropě moc známý.

Další důležitou kategorií roku 2024 byla velká SUV, ve které Euro NCAP testoval šest sedmimístných vozidel. Nejlepším vozem v této třídě byla vyhlášena Mazda CX-80, která těsně porazila Audi Q6 e-tron.

Ve třídě velkých rodinných vozů získaly titul "Best in Class" hned dva zástupci: VW Passat a jeho koncernová sestra Škoda Superb. Oba vozy jsou postavené na stejné platformě  a ve své třídě dosáhly stejných nejlepších výsledků.

Čínské automobilky ovšem zaznamenaly i další působivý výsledek. Euro NCAP testoval první elektrický pick-up, který se dostal do Evropy. Je to čtyřdveřový model Maxus eTERRON 9, který z hlediska bezpečnosti také získal velmi vysoké skóre.

Mohlo by vás zajímat

Čtyři modely ovšem mají co dohánět

Z druhé strany NCAP upozorňuje, že zejména malé vozy mají z hlediska bezpečnosti stále slabá místa. Potenciál ke zlepšení byl patrný u modelů Ford Tourneo Courier a Custom, kde jde především o výbavu bezpečnostních asistentů.

Modely Jeep Avenger a Dacia Duster pro změnu vykazovaly vážné nedostatky z hlediska ochrany chodců.

V souladu s technologickým pokrokem NCAP v roce 2023 výrazně zpřísnil testovací kritéria. Týkají se především ochrany dalších účastníků silničního provozu, zejména chodců a cyklistů. Organizace rovněž uvádí, že se zpřísnily požadavky na asistenční systémy. Nejvyššího hodnocení pěti hvězdičkami nelze dosáhnout, pokud k celkové bezpečnosti významně nepřispívají právě asistenční systémy.

Zdroj: Euro NCAP (1), (2)


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme