Přejít k hlavnímu obsahu

Nové baterie vydrží desítky tisíc cyklů: vědci dali elektromobilitě další naději

Jiří Palyza 13.01.2025
info ikonka
Zdroj: Dall-e (vytvořeno pomocí umělé inteligence)

Globální závod o výdrž lithium-iontových akumulátorů, které pohánějí elektrické automobily, dostal nový impuls. Očekává se, že monokrystalické baterie budou mít životnost, odpovídající osmi milionům najetých kilometrů. To by mohlo znamenat daleko větší udržitelnost elektromobilů, o šetrnosti k životnímu prostředí ani nemluvě.

Kapitoly článku

Opravdu zdědí baterie z vašeho e-auta vnoučata?

Husarský kousek se povedl výzkumníkům z kanadské Dalhousie University, kteří dosáhli významného pokroku v oblasti lithium-iontových baterií. Podařilo se jim vyrobit akumulátor, který má až osminásobnou životnost ve srovnání s běžnými typy.

Podstatou této inovace je monokrystalická elektroda. S touto technologickou úpravou baterie vydrží přes 20 000 nabíjecích cyklů, než její kapacita klesne na průmyslově standardní hranici 80 %. Pokud bychom to vztáhli k dojezdu elektromobilu na úrovni 400 km, znamenalo by to, že nový typ baterie vydrží až osm milionů najetých kilometrů.

V porovnání se současnými technologiemi se jedná bez nadsázky o průlom. U současných modelů je nutné počítat s tím, že životnost baterie je přibližně 300 000 km, někdy i méně. Poté je už nutné ji vyměnit, pokud by do té doby nedošlo k výměně celého vozidla. Druhá věc je, zda se to vůbec vyplatí, je-li odhadovaná cena výměny akumulátoru za nový přibližně 20 000 EUR.

Mohlo by vás zajímat

Pohádky nebo realita?

Skupina výzkumníků dosáhla překvapivých výsledků změnou konstrukce elektrod. Na rozdíl od běžných polykrystalických, které jsou běžně používány v současných bateriích, vytvořili elektrony monokrystalické. Ty vykazují mnohem vyšší mechanickou stabilitu.

Polykrystalické elektrody vykazují už po dvou a půl letech používání jemné trhliny, což se negativně projevuje na výkonnosti baterie. Monokrystalické elektrody však nevykazovaly žádné poškození ani po šesti letech. Hlavním cílem výzkumníků bylo pochopit, jak k poškození baterií dochází a jak je možné tomuto procesu zabránit.

Mohlo by vás zajímat

Dlouhodobá živostnost je klíč k udržitelnosti

Výsledky experimentů dávají budoucnosti elektromobility velkou naději: nový typ akumulátorů je schopen vydržet až 20 000 nabíjecích cyklů. Teoreticky by tak byl schopen zásobovat elektrickou energií vozidlo po desetiletí, tedy mnohem déle, než je vlastní životnost e-auta. Vozidla s takovými akumulátory by je po dobu svého provozu nemusely nikdy měnit.

Mohlo by vás zajímat

Uvedení na trh se blíží

Nová technologie už není pouhou vizí. Baterie s monokrystalickými elektrodami jsou už komerčně dostupné. Jen se zatím nepoužívají v elektromobilech.

Další výhodou je druhotné využití těchto článků. Po ukončení služby v elektromobilech mohou dále plnit roli zásobníků elektrické energie vyrobené fotovoltaikou, nebo větrnými zdroji.

Zdroj: Techspot, Innovation News Network


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme