Opravdu zdědí baterie z vašeho e-auta vnoučata?
Husarský kousek se povedl výzkumníkům z kanadské Dalhousie University, kteří dosáhli významného pokroku v oblasti lithium-iontových baterií. Podařilo se jim vyrobit akumulátor, který má až osminásobnou životnost ve srovnání s běžnými typy.
Podstatou této inovace je monokrystalická elektroda. S touto technologickou úpravou baterie vydrží přes 20 000 nabíjecích cyklů, než její kapacita klesne na průmyslově standardní hranici 80 %. Pokud bychom to vztáhli k dojezdu elektromobilu na úrovni 400 km, znamenalo by to, že nový typ baterie vydrží až osm milionů najetých kilometrů.
V porovnání se současnými technologiemi se jedná bez nadsázky o průlom. U současných modelů je nutné počítat s tím, že životnost baterie je přibližně 300 000 km, někdy i méně. Poté je už nutné ji vyměnit, pokud by do té doby nedošlo k výměně celého vozidla. Druhá věc je, zda se to vůbec vyplatí, je-li odhadovaná cena výměny akumulátoru za nový přibližně 20 000 EUR.
Pohádky nebo realita?
Skupina výzkumníků dosáhla překvapivých výsledků změnou konstrukce elektrod. Na rozdíl od běžných polykrystalických, které jsou běžně používány v současných bateriích, vytvořili elektrony monokrystalické. Ty vykazují mnohem vyšší mechanickou stabilitu.
Polykrystalické elektrody vykazují už po dvou a půl letech používání jemné trhliny, což se negativně projevuje na výkonnosti baterie. Monokrystalické elektrody však nevykazovaly žádné poškození ani po šesti letech. Hlavním cílem výzkumníků bylo pochopit, jak k poškození baterií dochází a jak je možné tomuto procesu zabránit.
Dlouhodobá živostnost je klíč k udržitelnosti
Výsledky experimentů dávají budoucnosti elektromobility velkou naději: nový typ akumulátorů je schopen vydržet až 20 000 nabíjecích cyklů. Teoreticky by tak byl schopen zásobovat elektrickou energií vozidlo po desetiletí, tedy mnohem déle, než je vlastní životnost e-auta. Vozidla s takovými akumulátory by je po dobu svého provozu nemusely nikdy měnit.
Uvedení na trh se blíží
Nová technologie už není pouhou vizí. Baterie s monokrystalickými elektrodami jsou už komerčně dostupné. Jen se zatím nepoužívají v elektromobilech.
Další výhodou je druhotné využití těchto článků. Po ukončení služby v elektromobilech mohou dále plnit roli zásobníků elektrické energie vyrobené fotovoltaikou, nebo větrnými zdroji.
Zdroj: Techspot, Innovation News Network