Natankovat, možná kávu a malé občerstvení s sebou, a zaplatit. Průměrná zastávka na doplnění paliva u konvenčních motorů trvá mezi pěti a deseti minutami. Aby dosáhly podobných možností a širšího přijetí u zákazníků, měly by se automobilky u nadcházející generace elektromobilů soustředit na podobné parametry, tedy především rychlost dobití. Pokud zprávy v médiích nelžou, vůz Aion V od čínského výrobce GAC se tomu už velmi blíží. A to byl přesně i prodejní slib společnosti GAC: nabíjet stejně rychle, jak to jde v případě tankování u současných benzinových a dieselových automobilů.
U nového modelu GAC Aion V, který je prozatím určen pro čínský trh, je výrobce už velmi blízko svému slibu. Jak informuje server Cnevpost.com ve svém příspěvku "GAC Aion shows technology with charging speed comparable to refueling", model Aion V by měl být uveden v září 2021 jako jeden z dvanácti nových e-modelů značky. Zástupci zpravodajského serveru byli údajně přítomni i nabíjecímu testu v červenci letošního roku a mohli se přesvědčit o rychlonabíjecích vlastnostech nového osobního crossoveru. V průběhu prezentace technologie nabíjení displej rychlonabíjecí stanice zobrazoval, že ve stavu 80% nabití lze akumulátor stále nabíjet výkonem 481 kW čili proudem 562,8 A při napětí 855,6 V. Na 80% kapacitu lze akumulátor dobít za osm minut a pokud je jeho zbytková kapacita 30 %, do stavu 80 % se dostane po pěti minutách nabíjení. Za čtyři minuty je stanice schopna Aion V nabít na 35,1 kWh.
Rychlost dobíjení ještě není oficiálně potvrzena
Se zájmem očekávanou novinkou je také Hyundai Ioniq 5 s 800V technologií. Na 80 % se dá nabít za 20 minut. | Zdroj: Hyundai
Těchto rychlých časů dobíjení ale dosahuje pouze vrcholný model Aion V, který je vybaven akumulátorem, založeným na grafenové technologii. Díky tomuto zdroji energie zvládne dojezd až 1000 km.
Je ale takový způsob "turbo" nabíjení pro akumulátor zdravý? Společnost GAC uvádí, že baterie modelu Aion V by měla vydržet až milion kilometrů i při neustálém nabíjení na maximální kapacitu za optimálních teplotních podmínek. Materiál grafen má být další "velkou věcí" v technologii výroby akumulátorů. Jeho objevitelé získali Nobelovu cenu. Disponuje specifickými elektronickými vlastnostmi, díky kterým se obzvlášť hodí pro výrobu akumulátorů, schopných nabíjení vysokým výkonem – tedy rychle.
Pokud můžeme parametrům, udávaných výrobcem CAG, věřit, je vrcholný model Aion V daleko před špičkovými modely Porsche a Tesla. U elektrického modelu Porsche Taycan je za ideálních podmínek na 800V nabíjecí stanici doba nabíjení prázdného akumulátoru (ca 5 %) na 80 % 22,5 minuty. Praktické testy automagazínů v ne zcela ideálních podmínkách vycházejí na 29 minut. Tesla Model S je podle výrobce za optimálních podmínek dobita za 32 minut.
Obzvlášť očekávaný je Hyundai Ioniq 5 s 800V systémem, který slibuje nabití na 80 % za méně než 20 minut. Při prvních praktických testech se podařilo těchto rekordních hodnot skutečně dosáhnout. Zdá se tedy, že je jen otázkou času, kdy zastávka na dobití elektromobilu nezabere více času, než zastávka na doplnění paliva. Což bude samozřejmě záviset i na dostatečné dostupnosti výkonných dobíjecích stanic.