Přejít k hlavnímu obsahu

Temu a další levné nákupy: v Česku stále hit, zůstávají ale i rizika

Jakub Fišer 19.11.2024
info ikonka
Zdroj: Temu / oficiální press kit

Vloni v létě dorazil na český e-commerce trh nový hráč, dnes už všem dobře známé čínské Temu. A nelze si nevšimnout, že vnímání levných čínských obchodů tohoto typu se ve společnosti od té doby změnilo. Přesto je Temu stále obrovským hitem a v popularitě mezi uživateli jej doplňují i další nákupní aplikace.

Kapitoly článku

Obchod Temu v roce 2024

Temu je levný obchod se vším možným. Pro Čechy nejde o žádnou novinku, již v minulosti s podobným konceptem masivně uspěly jiné značky, jako Aliexpress, Wish nebo Shein. Temu je v popularitě rychle překonalo, protože šlo s cenami ještě níž. Na začátku například obchod inzeroval „nákupy již od 9 korun“.

Jenže zatímco vloni touto dobou se o možných rizikách nákupů na Temu jen tak šuškalo mezi odborníky, dnes je to v otázce levných čínských nákupů téma číslo jedna. Temu prověřuje Evropská komise, především z důvodů prodeje nelegálních výrobků a netransparentní práce s uživatelskými daty.

V říjnu pak vyšlo na povrch, že se o aktivity obchodu Temu na českém trhu zajímá jak Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), tak Bezpečnostní informační služba (BIS).

Prodejní internetové tržiště Temu
info ikonka
Zdroj: Shutterstock

Rizika Temu bohužel zůstávají

A co že jsou ta rizika? Aplikace sbírá spoustu dat, a to i ta, která principiálně nepotřebuje: například přístup k poloze, kontaktům, galerii, mikrofonu nebo fotoaparátu. Doporučujeme na smartphonu tyto přístupy aplikaci odepřít.

O sběru dat informuje přímo na stránce obchod Google Play. Jasně píše o tom, že aplikace může shromažďovat tato data: fotky a videa, kontaktní údaje, podle jiných zdrojů prý i textové zprávy, dokumenty uložené v telefonu a podobně. K čemu Temu tato data potřebuje? Nikdo netuší.

Do toho se hovoří i o tom, že Temu využívá nátlakový marketing a celou platformu gamifikuje, na což zákazníky dostatečně neupozorňuje. Návykový vzhled obchodu a proměnlivé ceny či slevy „jen do zítřka“ mohou mít dle komisařů Evropské komise negativní dopad na zákazníky.

Mohlo by vás zajímat

Další nákupní aplikace nabírají na popularitě

Temu je však v Česku stále populární, i po více jak roce od vydání. Na Google Play posbíralo více než 500 milionů stažení, skoro 6 milionů recenzí (převážně pozitivních) a aktuálně je na 3. místě nejstahovanějších bezplatných aplikací.

Předehnalo jej pouze ChatGPT a Allegro, mimochodem další nákupní aplikace. Z první dvacítky vypadl obchod Shein, nahradilo jej však několik dalších, například Action, Sinsay, Kaufland, Lidl anebo horká novinka, obchod Trendyol.

Zdroj: Evropská komise, Google Play


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme