Konstrukce a výbava
Ke složení koloběžky nejsou potřeba žádné nástroje, stačí přišroubovat řídítka a postavit je. K uchycení řídítek ale směřuje naše asi největší výhrada, protože je drží jediný šroub, což jsme měli při jízdě neustále na paměti, jistější bychom si byli alespoň se dvěma, raději se čtyřmi body uchycení.
Zvláště když tato e-koloběžka s 500W motorem také není žádné ořezávátko. Stejně jako u modelu SC50, je i u SA50 poháněné zadní kolo, což oceníme hlavně při jízdě do kopce. Na zadním kole, které však není odpružené, je kotoučová brzda, na kole předním je také brzda kotoučová. K tomu lze k brždění použít i motorovou brzdu s rekuperací. Kola jsou 12“ a plněná vzduchem.
Displej je menší, umístěný napravo na řídítkách a obsahuje pouze základní údaje o ujetých kilometrech, aktuální rychlosti, stavu baterie a zvoleném jízdním režimu. Vedle displeje je na e-koloběžky netypický „plyn“, který má podobu otočného plynu, jako bývá u motocyklů. Byli jsme s ním byli spokojenější, protože zvláště při jízdě po nerovnostech je přesněji udržuje požadovanou rychlost než klasická výkyvná páčka.
Displej ale bohužel není zdaleka tak čitelný jako u SC50 a k jeho nízké svítivosti a kontrastu směřuje naše další výtka.
Lamax eLander SA50 má jen tři jízdní režimy, klasický režim chůze (max. 6 km/h), eco režim (max. 15 km/h) a třetí mod s omezovačem na 25 km/h. Ani na nejvyšší režim tak nelze překonat povolenou rychlost pro pozemní komunikace, což je na jednu stranu dobře, na stranu druhou výrobce udává, že koloběžka dokáže na uzavřených tratích jet až 35 km/h. Postup na odblokování lze ale najít na internetu.
Výkon a kopce
Výkon motoru ale není tak důležitý pro rychlost, jako pro jízdu do kopce s větší zátěží. Během testu měl 90kg testovací jezdec na zádech poměrně zaplněný batoh, takže celková hmotnost, kterou musel SA50 do kopců vozit se přibližně rovnala 100 kg.
I s touto zátěží ale dokázala koloběžka velmi svižně zdolávat kopce. Na povlovnějších svazích jsme do kopce jeli okolo 23 km/h, v prudším kopci pak okolo 15 km/h, což je oproti vozítkům s 350W nebo 400W pohonem znatelný rozdíl. Samozřejmě nejprudší kopce byly pomalejší a občas bylo dobré koloběžce pomoci několika odrazy. Oceňujeme plynulou a méně agresivní akceleraci než u SC50, ale oba modely jsou určené pro jiné cílové skupiny.
Pohodlí na jedničku
Díky vzduchem plněným pneumatikám a přední odpružené vidlici ale SA50 výborně zvládá jízdu po dlažebních kostkách různých velikostí. Řízení ulehčují i 62 cm široká řídítka.
V kombinaci s lehčí 22kg konstrukcí se na ní bude méně zkušeným jezdcům pohybovat po městě snadněji než s těžší SC50, ovšem pokud jsou prioritou kopce, rozhodně doporučujeme spíše vyšší model SC50. Z hlediska jízdního komfortu a občasné potřeby tlačení nebo přenášení však tato koloběžka získává titul „Miss Sympatie“.
Výbava
Z hlediska výbavy má eLander SA50 některé kompromisy. Počínaje nepříliš povedeným displejem, přes absenci blinkrů (ty jsou ale u SC50 prakticky nepoužitelné) až po nepochopitelně chybějící aplikaci pro mobilní telefony, na kterou neodkazuje ani manuál a koloběžku nenašla přes Bluetooth ani aplikace Lamax eScooters.
Bez aplikace nelze upgradovat firmware, nastavit výkon jednotlivých režimů, sledovat stav a přesné dobití baterie (na displeji je pouze pět čárek) a nelze zapnout ani alarm. Jezdec má tak o zbývající kapacitě baterie přehled s rozsahem plus mínus 20 procent.
Ve výbavě je ale nastavitelný přední světlomet, zadní červené světélko i potřebné boční a přední odrazky.
Dojezd tak trochu odhadem
Výrobce deklaruje až 70km dojezd na 720 Wh baterii (48 V, 15 A). Při běžném pojíždění pro Praze (20 procent stoupání, 20 procent klesání, 60 procent jízda po rovině) jsme naměřili pokles indikátoru baterie o jednu čárku za cca 15 km, což odpovídá přibližně 65 až 70 km, protože na hranici vybití už by se dojezd i výkon motoru zkracovaly. Každopádně lze ale počítat s jízdou 30 km tam a 30 km zpátky, tedy v kombinovaném režimu trochu do kopce, trochu z kopce a většinou po víceméně rovině. Plné nabití zabere pomocí dodávaného adaptéru cca 8 hodin. Kéž bychom to pomocí aplikace mohli určit přesněji.
Celkové hodnocení
Lamax eLander SA50 je lehčí a lépe manipulovatelná koloběžka než eLander SC50, pro běžnou jízdu asi i bezpečnější. Snadněji se s ní akceleruje, snadněji se řídí a snadněji se přenáší, ale má citelné díry ve výbavě a není o tolik levnější než SC50. Konstrukce je lehčí, ale řídítka uchycená pouze na jeden šroub volají po zvýšení úrazového pojištění. Chybějící aplikace je pak naprosto nepochopitelná, protože tu nabízí i o polovinu levnější modely. Jezdí se s ní ale pohodlně a utáhne i těžkého jezdce, tedy pokud ji nemá na horské výlety.
Technická data
amax eLander SA50
Max. výkon /max. rychlost | 500 W / 35 km/h | |
|
||
Dojezd / kapacita baterie | max. 70 km / 720 Wh | |
|
||
Nosnost | max. 120 kg | |
|
||
Výbava | Odpružení předního kola, rekuperace, 2x kotoučová brzda, přední a zadní světlo, barevný informační displej, vzduchem plněná 12” kola, Bluetooth | |
|
||
Hmotnost / výška řídítek | 22 kg, 121 cm | |
|
||
Cena | 24 990 Kč | |
|
||