Mnoho řidičů žije v přesvědčení, že o svém vozidle vědí všechno. I když jste si jisti, že znáte to nejskrytější menu, každé tlačítko a každou funkci, váš automobil může mít v záloze ještě mnoho překvapení. Moderní vozidla totiž mají ještě takzvané skryté servisní menu, technický režim, nebo inženýrský režim. Název bývá u různých výrobců jiný, ale v podstatě jde o totéž: skrytá nastavení, která zpřístupňují možnosti, které nejsou ve výchozím nastavení k dispozici.
Tyto možnosti jsou určeny především pro techniky a poskytují přístup k pokročilým funkcím, nastavením nebo diagnostickým údajům. Nejsou dostupné v běžné nabídce infotainmentu vozidla.
Co se za servisním režimem zpravidla skrývá?
Technický či inženýrský režim vám umožní získat hlubší přehled o technických detailech vašeho automobilu. Tyto funkce nejsou určeny pro každodenní používání, a proto by se s nimi mělo zacházet s jistou opatrností. V technickém (servisním, a také inženýrském) režimu bývají zpravidla zahrnuty následující funkce:
Diagnostické údaje: zobrazují v reálném čase data z různých snímačů, například hodnoty teploty, napětí v různých kontrolních bodech a další parametry vozidla, související s jeho funkcemi.
Chybové kódy: můžete si přečíst chybové kódy (DTC – Diagnostic Trouble Codes), které indikují problémy ve vozidle a pomáhají při jejich řešení.
Testovací funkce: tento režim umožňuje přímé testování některých součástí vozidla, například systému osvětlení, klimatizace nebo zvukové instalace.
Mohlo by vás zajímat
Informace o softwaru: zobrazuje verze softwaru a firmwaru různých řídicích jednotek ve vozidle.
Specifická nastavení: v závislosti na modelu vozidla zde můžete provést i nastavení, která nejsou přístupná v běžné nabídce.
Jak se do servisního režimu dostanete?
Přístup do technického režimu se liší v závislosti na výrobci a modelu vozidla. Je proto možné, že váš vůz tuto funkci nepodporuje nebo že je nutné k ní přistupovat jiným způsobem.
Skrytá nabídka se zpravidla aktivuje speciální kombinací kláves nebo určitou sekvencí akcí. Zde je několik příkladů, jak lze aktivovat inženýrský režim pro různé výrobce vozidel:
BMW
U mnoha modelů mnichovské automobilky lze skryté menu vyvolat stisknutím a podržením tlačítka pro resetování počítadla kilometrů při zapnutém zapalování. U některých modelů je třeba místo toho třikrát po sobě stisknout startovací tlačítko, aniž by byl současně sešlápnutý brzdový či spojkový pedál.
Mercedes-Benz
Ve vozidlech Mercedes lze skrytá menu odemknout současným stisknutím dvou specifických tlačítek při zapnutém zapalování. Je to například kombinace tlačítek pro ukončení telefonického hovoru a OK na multifunkčním volantu.
Z některých podrobnějších informací o vybraných modelech také vyplývá, že je potřeba provést sekvenci následujících kroků:
- vložte klíček do zapalování,
- otočte jím do polohy 1,
- počkejte, až bude řídící systém (COMAND) připraven,
- zvolte kartu "Navi" nebo "Navigace",
- nyní současně stiskněte a podržte tlačítka "ukončení hovoru", "1" a symbol "hash" po dobu až deseti sekund, dokud se neotevře servisní menu.
Audi
Vozidla se symbolem čtyř kruhů často nabízejí přístup do technického režimu prostřednictvím systému MMI nebo automatické klimatizace. Běžnou metodou je současné stisknutí a podržení tlačítek Navigace/Mapy a rádia.
Mohlo by vás zajímat
VW
U Volkswagenu lze inženýrský režim aktivovat prostřednictvím infotainmentu. Často se tak děje podržením tlačítka menu po nějakou dobu nebo současným stisknutím tlačítka menu a klimatizace (případně tlačítka nastavení nebo tlačítka pro start automobilu).
K úspěšnému cíli také může vést i stisknutí a podržení tlačítka rádia společně s jiným tlačítkem (často Nastavení nebo Média).
Zdroj: Future Zone, iFixt