Klasické přehazovačky zřejmě už brzy zmizí
Používání mechanických přehazovaček u jízdních kol se rozšířilo už téměř před sto lety, ale některé nevýhody přetrvávají dodnes. Řetězy je třeba udržovat, jsou náchylné k poruchám a nejsou zrovna tiché. Řemeny tyto problémy nemají. Navíc vydrží mnohem déle a při manipulaci s nimi si neušpiníte ruce. Jediným problémem je, že nemohou pracovat s běžnými kazetami, které obsahují několik ozubených koleček různých průměrů.
Na rozdíl od řetězu není u řemenového pohonu možné jej mechanicky přesouvat na ozubená kola různých velikostí, a tím určovat anebo měnit převodový poměr. Tedy to, co u klasických kol zastane přesmykač spolu s přehazovačkou. Je nutný nábojový převod, který má zase své nevýhody, jakými jsou velká hmotnost a vysoká cena.
Kalifornský výrobce Veer ale přišel s řešením. Jeho nově vyvinutý systém "Shift-Drive" kombinuje řemenový pohon s ozubeným řazením. A ve videu k tomu vysvětluje, jaké parametry byste měli zvážit, když si hodláte pořídit elektrokolo.
Řemenový pohon bez nábojového řazení
Kombinací převodových stupňů se dosahuje pohybem ozubených kol, namontovaných na šesti samostatných částech, připomínajících korunky. Ty mají na jedné straně čtyři zuby a na straně druhé zubů sedm. Při šlapání pedály, tedy běhu řemene, se mohou otáčet až o 180 stupňů, a tím vlastně měnit převodový poměr.
Toto řešení dovoluje vést pohonný řemen přímo, a přitom dosáhnout minimálně dvou úrovní rychlosti.
Zatím se uvažuje pro nasazení především u městských modelů
Jednoduchý převodový poměr 1:1,4 je dostatečný například pro městský provoz, tedy pro trasy bez prudkých stoupání. Pokud však výrobci jízdních kol projeví zájem, je pravděpodobné, že se nový systém řazení bude v příštích letech rychle rozvíjet.
Na dvourychlostní řemenové kolo by tedy mohla navazovat i vícerychlostní kola, nicméně vývoj v této oblasti je zatím v počátcích. Úspěch nového pohonu bude pravděpodobně záviset také na jeho spolehlivosti a uživatelské přívětivosti. První oblastí použití pravděpodobně budou levná městská elektrokola.
Zdroj: New York Weekly, Business Insider