Přejít k hlavnímu obsahu

Tisíce kilometrů zdarma: solární lak pro elektroauta má do budoucna zvýšit dojezd – jde o další fantazii výzkumníků?

Jiří Palyza 28.11.2024
info ikonka
Zdroj: Dall-e (vytvořeno pomocí umělé inteligence)

Inovativní technologie povrchu vozidla, takzvaný solární lak, by mohla elektromobilům budoucnosti zajistit větší dojezd. Mercedes pootevřel dveře svých vývojových laboratoří a pochlubil se výsledky svého nejnovějšího výzkumu.

Kapitoly článku

Mercedes-Benz a revoluční solární lak: stanou se plug-in modely minulostí?

Do dalšího rozvoje elektromobility automobilky investují nemalé prostředky. Často je to na úkor jejich finanční stability, což se v posledních týdnech projevilo například u koncernu Volkswagen. Výzkum se často zaměřuje na elektrické pohony, akumulátory a řídící elektroniku spolu s autonomním řízením.

Nejinak je tomu i u automobilky Mercedes-Benz, která nyní představila svou inovaci, která je tak trochu z jiného ranku: jde o lak, přesněji speciální technologii vrchní vrstvy povrchu vozidla, která dokáže zvýšit dojezd elektrických aut pomocí solární energie.

Utopický sen o motorizmu na solární pohon už nemusí být tak vzdálený. Fotovoltaické povrchy jsou velmi na pořadu dne.

Účinný solární lak pro elektromobily je v plánu

Prospekt solárního laku Mercedes-Benz
info ikonka
Zdroj: Mercedes-Benz oficiální press kit
Automobilka Mercedes-Benz má se solárními panely už zkušenosti z minulosti. Její rekordní koncept EQXX (pojízdná laboratoř, která ujela více než tisíc km na jedno nabití) používal malý solární panel na střeše, který během jednoho z rekordních pokusů na dlouhé vzdálenosti zvýšil dojezd o přibližně 30 km. Nejnovější technologie je ale více podobná laku. Solární moduly mají pastovitou konzistenci a lze je tak snadno přizpůsobit povrchu vozidla.

Až se tomu nechce věřit, ale podle informací automobilky ze Stuttgartu by v budoucnu elektromobily Mercedes-Benz mohly ročně ujet zdarma vzdálenost až 12 000 km. Tradiční německý výrobce totiž v současnosti vyvíjí speciální lak pro své vozy, který pohlcuje sluneční energii a přeměňuje ji v elektrickou. Ta je poté k dispozici na další dojezd.

Mercedes se nejnovějšími výsledky svého výzkumu pochlubil v nedávno zveřejněné tiskové zprávě. Speciální lak se skládá z pastovitých solárních modulů. Jsou tenčí než lidský vlas, váží pouhých 50 gramů na metr čtvereční o dokáží vyrobit překvapivé množství energie.

Moduly jsou extrémně účinné, podle automobilky dosahují až 20 %. Při ploše 11 m2, což přibližně odpovídá středně velkému elektrickému SUV, by za ideálních podmínek bylo možné dosáhnout ročního navýšení dojezdu až 12 000 km.

Mohlo by vás zajímat

Výzkum stále pokračuje

Solární povrch pro elektromobily se však vyznačuje nejen mimořádnou účinností. Při vývoji byly zohledněny také aspekty ochrany přírody. „Neobsahuje vzácné zeminy, neobsahuje křemík a skládá se pouze z netoxických a snadno dostupných surovin. Lze jej snadno recyklovat a výroba je podstatně levnější než u běžných solárních modulů,“ zdůrazňují zástupci automobilky.

Než však budou první vozidla reálně vybavena tímto pokročilým lakem, bude to ještě nějakou dobu trvat. Týmy Mercedesu v současné době pracují na tom, aby solární lak bylo možné použít na všech površích elektromobilu bez ohledu na úhel sklonu nebo tvar částí vozidla.

Zdroj: TechRadar, Motortrend


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme