Služba VoWiFi patří k běžné výbavě současných smartphonů, třeba i těch nejlevnějších. Spočívá v tom, že k telefonování z čísla na číslo v telekomunikační síti využíváte silné připojení Wi-Fi. Signál je tím kvalitnější a hlavně dostupný i v místech, kde běžný signál není.
Kvalitnější volání na tísňové linky
Právě v těchto místech má Wi-Fi volání zvlášť velký význam. Z takových míst se totiž lidem dosud nedařilo dovolat ani na tísňové linky.
„Pravděpodobnost, že si v nouzi zavoláte včas pomoc, je nyní vyšší.Díky spolupráci a provázání služby VoWiFi se složkami integrovaného záchranného systému si třeba sanitku může zavolat i člověk, který je mimo dosah mobilního signálu,“ říká Ladislav Suk, který ve Vodafonu zajišťuje chod služeb i za mimořádných událostí.
Vodafone potvrzuje, že Wi-Fi volání na tísňové linky už zvládají všechny telefony Apple od modelu iPhone 6 a novější. U ostatních značek telefonů se služba zavádí s tím, jak jednotliví výrobci aktualizují potřebný software.
SMS v nebezpečí
Kromě novinky v podobě VoWifi však přichází na řadu i možnost kontaktovat jednu z tísňových linek (112, 150, 155, 158) prostřednictvím SMS zprávy. Vychází to z novely zákona o elektronických komunikacích, platné od loňského roku. Tuto funkci umí všichni tři čeští operátoři.
Znamená to hlavně podporu osob se zdravotním postižením a sníženými komunikačními schopnostmi. Důležité pro včasnou pomoc je přesné zjištění místa, kam se mají záchranáři vydat. U mobilního telefonu existuje několik možností, jak zjistit lokalitu člověka v nouzi, který nedokáže nebo nemůže říct, kde se právě nachází.
„V praxi už funguje služba s názvem AML (Advanced Mobile Location), která se aktivuje pouze při volání z mobilní sítě na tísňové linky na telefonech s operačními systémy Android nebo iOS. Telefon díky AML zapne polohové služby, i když je má zákazník vypnuté, a následně odešle polohu pomocí SMS složkám integrovaného záchranného systému,“ uvádí Vodafone v tiskové zprávě.
Zdroj: Vodafone tisková zpráva