České dráhy o tomto problému moc dobře ví a jsou rozhodnuté s tím něco udělat. Tuzemští operátoři sice skutečně pokrývají 99 % České republiky, signálem nepokryté oblasti jsou však pro cestující vlakovou dopravou na denním pořádku. Stačí si zajet do Brna nebo do Ostravy a hned poznáte, že vlak má své úskalí.
Opakovač signálu ve vlacích ČD
Výpadkům signálu na trati by však nyní mohlo odzvonit. České dráhy začínají ode dnešního dne testovat speciální opakovač signálu. Ten byl nainstalován do jedné soupravy vlaku Railjet, který jezdí na dálkové lince Ex3 z Prahy přes Brno, Břeclav, Vídeň až do Štýrského Hradce (Graz).
Opakovač mobilního signálu funguje tak, že posiluje přijatý signál v každém vagónu soupravy. V praxi to znamená, že opakovač zamezí dlouhodobým výpadkům signálu a mobilního internetu, které na této vytížené lince trvaly někdy i desítky minut. Opakovač pak funguje tak, že ve stanici s dobrým signálem se sám deaktivuje, aby se mohl aktivovat na hůře pokrytém koridoru.
Instalaci této technologie posvětil i aktuální ministr dopravy za koalici Spolu, Martin Kupka. Líbí se mu, že posilovač signálu může zatraktivnit cestování vlakem a víc lidí se tak rozhodne pro železnici, než třeba pro méně ekologické auto či letadlo.
“Cestující se ve vlacích setkávají na některých místech s výpadky datových služeb a mobilních hovorů. Důvodem jsou samotné železniční vozy, které tlumí šíření signálu. Pilotní projekt instalace opakovače mobilního signálu je prvním krokem, který tuto situaci ve vlacích výrazně zlepší,” řekl ministr dopravy Martin Kupka.