Chmurnou prognózu Deloitte zveřejnil v prosinci loňského roku. Podle ní v roce 2022 zruší své předplatné u streamovacích služeb více než 150 milionů lidí po celém světě. Míra odchodu zákazníků má dosáhnout až 30 %.
Hodnocení situace na trhu by mělo být znepokojivé zejména pro Netflix. Růst streamovacího gigantu se zastavil. Po prvním čtvrtletí koncern očekává, že získá pouze 2,5 milionu předplatitelů. To je nejen o 1,5 miliou méně, než v prvním čtvrtletí roku 2021, ale také nejnižší číslo od roku 2012. Naznačuje to analýza portálu Statista.
Zdá se, že covidová epidemie slábne, a s tím možná brzy skončí i růst Netflixu. Experti se domnívají, že i bez ohledu na prognózu Deloitte Netflix čelí velkým výzvám a v příštích letech by to mohl mít velmi těžké.
Netflix je ekonomicky méně stabilní, než mnozí jeho konkurenti
Souvisí to především se zaměřením Netflixu. Na rozdíl od společností, jako Amazon nebo Apple, které provozují především zásilkový obchod, prodávají smartphony, notebooky a chytré hodinky, se Netflix jednoznačně zaměřil pouze na streaming obsahu. To z něj ale dělá mnohem méně ekonomicky stabilní společnost, než jsou mnozí jeho konkurenti.
Pohled na trh se streamovaným obsahem ukazuje, jak velká tato konkurence je. V posledních letech přibývají další a další služby, například Disney Plus, Apple TV Plus, Paramount Plus a DAZN. Obecné podmínky pro Netflix jsou stále tvrdší.
Toho si je vědom i streamovací gigant. Zodpovědní manažeři se už pokusili vytvořit nové ekonomické zázemí, například pomocí interaktivních formátů. Například ve filmu Black Mirror: Bandersnatch z roku 2018 mohou uživatelé snadno rozhodnout, co se stane dál. A podobný princip mají i některé dětské seriály.
Nový pilíř? Netflix spustil herní platformu
| Zdroj: Napoleon Schwan/Pixabay
V loňském roce Netflix mohutně nakročil směrem k hernímu průmyslu. Firma spustila herní platformu Netflix Games. Formáty jako Stranger Things jsou nyní k dispozici i v podobě online her. Na začátku bylo ale k dispozici pouze pět her a aplikace nefungovala na iPhonech.
Jedno je ale jasné: herní odvětví má potenciál. Velikost celosvětového trhu se odhaduje na 200 miliard USD. Hraní ale nemá ke streamingu obsahu obchodně blízko, a tak bude pro Netflix obtížné vytvořit z této oblasti nový opěrný pilíř jeho podnikání. Přesto je ale podle expertů důležité, aby se firma v příštích letech i nadále rozvíjela a zaměřila na nové projekty.
Pro uživatele je velmi atraktivní původní obsah
Dobrým začátkem je možná také online obchod, který Netflix spustil v loňském roce, spolu se snahou o rozvoj her. Uživatelé si u Netflixu mohou například objednat sluneční brýle ze seriálu Emily in Paris, a to za 260 až 300 USD. K dispozici jsou i produkty pro další filmy a seriály.
Nakonec originální obsah je přesně to, co je pro mnoho uživatelů Netflixu tolik atraktivní. Tedy obsah, který lze najít právě jen na této platformě. Jak uvádí Variety, jen v roce 2021 společnost plánovala pro nový obsah 17 miliard USD. Pokud ale odejde tolik předplatitelů, kolik odhaduje Deloitte, může být do budoucna pro Netflix velmi obtížné investovat tak vysoké částky do produkce nového obsahu. A tím i do vlastní DNA. Je to začarovaný kruh, ze kterého je potřeba nyní vystoupit.
Všem je tedy jasné, že Netflix se musí dlouhodobě výrazně rozvíjet. Přestože z vnějšího pohledu není viditelné, že by momentálně koncern měl nějaké velké problémy, nemůže si dovolit usnout na vavřínech. Značka Netflix je silná a stala se takřka synonymem pro streaming obsahu.