Evropa by mohla od roku 2030 snížit svou závislost na dovozu nerostných surovin pro baterie až o čtvrtinu – díky recyklaci použitých baterií. Vyplývá to z nedávné studie organizace Transport & Environment (T&E), která se zabývá ochranou životního prostředí a dopravou. Podle této studie by do konce desetiletí mohly být z materiálů z použitých baterií a odpadu z velkých továren vyrobeny baterie až pro 2,4 milionu elektromobilů. EU a Velká Británie však mohou využít recyklační potenciál pouze v případě, že zajistí projekty, které jsou pro to nutné. T&E ale varuje, že v současné době oběma aktérům hrozí, že zůstanou pozadu.
Podle studie by recyklace použitých bateriových článků a odpadu z výroby mohla zajistit 14 % lithia, 16 % niklu, 17 % manganu a 25 % kobaltu, které bude Evropa podle prognóz potřebovat v roce 2030 pro elektrická bateriová auta. Tato čísla by mohla výrazně vzrůst. Například Evropa má potenciál být do roku 2040 téměř soběstačná v kobaltu pro výrobu elektromobilů. Kobalt je považován za kritickou surovinu – opakovaně kritizovány jsou často nebezpečné podmínky těžby v zemích, jako je Demokratická republika Kongo.
Mohlo by vás zajímat
Recyklace by mohla snížit uhlíkovou stopu lithia téměř o 20 procent
Autoři studie věří, že prostřednictvím recyklace můžeme nejen ukončit naši závislost na kritickém dovozu, ale také vytvořit základ pro udržitelnou výrobu milionů elektromobilů v Evropě.
Podle tiskové zprávy společnosti T&E nahradí zpětné získávání materiálů pro baterie také potřebu primárních rud. Podle studie by recyklace bateriových minerálů v Evropě mohla do roku 2040 zabránit výstavbě dvanácti nových dolů po celém světě: čtyř dolů na lithium, tří na nikl, čtyř na kobalt a jednoho na mangan. Tím by se také snížil negativní dopad těžby na podzemní vody, půdu i biologickou rozmanitost.
Recyklace v Evropě by také mohla snížit uhlíkovou stopu při získávání lithia téměř o pětinu (19 %) - ve srovnání s těžbou v Austrálii a rafinací v Číně. Energeticky náročná těžba a rafinace surovin, jako je lithium, jsou jedním z důvodů, proč elektromobily zpočátku sjíždějí z výrobní linky s velkou zátěží CO₂, která se v průběhu životnosti vozidla snižuje pouze doplňováním elektrické energie.
Evropa však musí rozšířit svůj recyklační průmysl, aby mohla využívat ekonomických a udržitelných výhod, upozorňuje T&E. Podle studie je téměř polovina ohlášených evropských recyklačních kapacit pozastavena nebo není jisté, zda se budou realizovat.
Hrozí, že recyklace se stane další promarněnou příležitostí pro Evropu
T&E nyní vyzývá EU a Spojené království, aby urychleně podpořily recyklační projekty prostřednictvím lepších politických plánů a programů financování. Připravovaný návrh EU zákona o oběhovém hospodářství by měl podle organizace podporovat rozšiřování místních recyklačních továren a zároveň omezit vývoz bateriového odpadu. Kromě toho je třeba zjednodušit opětovné využívání použitých bateriových materiálů v rámci EU, aby se umožnil rozvoj skutečně evropského oběhového hospodářství.
Autoři studie dodávají: "Je nepochopitelné, že recyklace baterií není považována za klíčovou technologii pro budoucnost průmyslu. Namísto toho hrozí, že EU promarní nejen ekologickou, ale i ekonomickou příležitost kvůli nedostatečným podpůrným opatřením a vysokým nákladům na energii."
Zdroj: studie T&E