YouTube byl spuštěn v únoru 2005, původně se o něm dokonce zamýšlelo jako o internetové seznamce. Dnes je to produkt, který používá měsíčně 2,5 miliardy lidí, každý den přehraje obsahu přes 1 miliardu hodin a vydělává desítky miliard amerických dolarů, mimo jiné i díky předplatnému YouTube Premium – zejména ale kvůli reklamě před, po a během videí.
Krátká videa YouTube Shorts
V létě 2021 byl na platformě YouTube spuštěn nový formát videí s názvem Shorts. Jde o krátké, maximálně 60sekundové záběry točené na výšku nebo maximálně ve formátu čtverce. Tuto novinku YouTube představil jako konkurenci pro čínskou sociální síť TikTok, která nabírala ohromné popularity.
Na začátku roku 2023 je však situace trochu odlišná. YouTube vidí v Shorts velký potenciál, dost možná větší než v běžných videích. Kratičké záběry se staly populární zejména v USA a v Indii, kde dochází k částečným či úplným zákazům aplikace TikTok – YouTube tedy nabízí funkční alternativu, podobně jako třeba Instagram a Reels.
| Zdroj: YouTube Creators / YouTube
Vloni začal YouTube odměňovat hrstku vybraných tvůrců za jejich úspěch s Shorts – zhruba 3000 lidí zařadil do betaverze partnerského programu. S lednem 2023 se však všechno mění a YouTube Shorts se letos nebo příští rok může stát dominantním formátem na platformě.
Jak je to možné? YouTube totiž oficiálně začíná zařazovat do svého profesionálního partnerského programu i tvůrce, kteří se specializují čistě na produkci krátkometrážních videí. Znamená to, že tvůrci s minimálně 1000 odběrateli a 10 miliony zhlédnutí za posledních 90 dní mohou dostávat finanční ohodnocení.
Není sebemenší pochyb o tom, že právě toto rozhodnutí YouTube může postupně změnit portfolio videí na platformě YouTube. S tím, jak víc a víc uživatelů konzumuje videoobsah přes telefon, je velmi pravděpodobné, že v příštích letech bude ubývat klasických širokoúhlých videí a přibývat těch na výšku.
Zdroj: YouTube