40 % mladých používá k vyhledávání TikTok?
Tuto informaci jako první pronesl na konferenci Brainstorm Tech seniorní viceprezident Googlu Prabhakar Raghavan. Přesněji řekl: „Podle našich studií téměř 40 % mladých lidí, když hledají místo na oběd, nechodí na Mapy Google nebo do vyhledávače. Jdou na TikTok nebo Instagram.“
Což bylo později vytrženo z kontextu. Je tedy dobré uvést, že tato možná pro někoho šokující informace se týká mladých uživatelů, přesněji mladých Američanů ve věku 18–24 let. Také číslo „40 %“ se značně zveličuje, podle jiných zdrojů může jít o 35 nebo 36 %. Google však studii, ze které Raghavan vycházel, veřejně nepublikoval.

Je to trochu jinak
Jak je to ale doopravdy? Ukvapené výkřiky zaměstnanců Googlu je třeba vnímat trochu s odstupem. Přece jen, Raghavan zmínil konkrétně jednu interakci – hledání restaurace. V praxi to ani nemusí znamenat, že mladí lidé jdou na sociální sítě hledat konkrétní restauraci, ale pouze inspiraci pro to, do jakého typu stravovacího zařízení by rádi vyrazili.
Neexistují žádná data o tom, že by uživatelé mezi 18 a 24 lety života prokazatelně vnímali aplikace jako TikTok nebo Instagram coby vyhledávací engine. Generace Z, se svým důrazem na moderní technologie, moc dobře vnímá rozdíl mezi Googlem, TikTokem a Instagramem.
Google přesto má co dohánět
O tom, zdali mladí uživatelé používají či nepoužívají Google pro vyhledávání, moc neprozrazuje ani studie Bernstein Research ze září 2024. Podle té prý mladí uživatelé v podobném věkovém rozmezí nepoužívají sloveso „googlit“, namísto toho častěji říkají „vyhledat“.
Mladší uživatelé generace Z a Alpha určitě víc času tráví na sociálních sítích, to ale nepotvrzuje, že by měl Google problém tyto lidi přilákat. Pakliže by se Google měl bát, je to zejména z důvodu vzrůstajících vyhledávacích AI nástrojů, jako je SearchGPT od OpenAI nebo Perplexity.
Zdroj: Econsultancy, Fortune, TechCrunch