Systém eCall může překvapivě sáhnout do peněženky motoristů
Každý majitel vozidla to zná velice dobře: servisní prohlídky a případné opravy jsou často dražší, než jaké je původní očekávání. A to zvlášť v případech, kdy se s autem jezdí do autorizovaného servisu.
Co se nyní týká milionů řidičů v regionu EU je systém tísňového volání eCall. Od roku 2018 jím musejí být povinně vybavena všechna nová vozidla. Automaticky kontaktuje tísňovou linku 112 v případě vážné nehody a odesílá informace, jako je poloha vozidla, čas nehody nebo směr jízdy. Tím pomáhá zkrátit dobu zásahu záchranných složek a může přispět k záchraně životů. V případě nouze může záchranný signál pomocí tlačítka SOS spustit kdokoliv z posádky.
Tento systém je napájen dvěma zdroji:
- hlavním akumulátorem vozidla, tak jako i ostatní elektrické systémy,
- záložní baterií – ta zajišťuje napájení systému eCall a odeslání signálu v případě vážného poškození hlavního akumulátoru třeba následkem nehody.
A právě v souvislosti se záložní baterií vás může čekat nemilé překvapení. Cena její výměny není totiž zdaleka tak nízká, jak byste v souvislosti s tak banálním úkonem a jednoduchou součástkou, jak by se na první pohled mohlo zdát, očekávali.
Servisy si účtují za výměnu ceny, které byste možná nečekali: prováděný zásah může být komplikovaný
Záložní baterie pro eCall je zpravidla lithium-iontový článek, který je vybaven třípolovým konektorem. V některých případech se používají i články lithium-železo-fosfátové (LiFePo). Pokud byste chvíli hledali na internetu, najdete mnoho typů čínské výroby, jejichž cena se bude pohybovat přibližně mezi 500 až 800 Kč.
Cena výměny v servisu ale není nijak levná záležitost – cena se bude lišit podle vozidla a konkrétního systému, který je v něm instalovaný. Počítejte s částkou v rozmezí 2000 až 5000 Kč. Výměnu může komplikovat i skutečnost, že baterie je často integrována do řídící jednotky systému eCall. Může to tedy být technicky náročnější.
Životnost záložní baterie bývá osm až deset let a je samozřejmě závislá na mnoha faktorech: především její kvalitě, ale i vystavování extrémním teplotám. Pomalu se tedy blíží doba, kdy u prvních vozidel nastane potřeba si kondici záložní baterie přinejmenším nechat zkontrolovat a v případě zjištění špatného stavu ji raději vyměnit za novou. V takovém případě se připravte na to, že vás to bude něco stát.