Přejít k hlavnímu obsahu

Výměna této drobnosti v autě vás může přijít na pěkné peníze: souvisí s jednou funkcí, která je od roku 2018 v EU povinná

Jiří Palyza 21.11.2024
info ikonka
Zdroj: Dall-e (vytvořeno pomocí umělé inteligence)

Nad některými novinkami moderních automobilů nechápavě kroutíme hlavou, jsou ale i takové, které dávají smysl. Nouzové tlačítko pro vyslání SOS je jednou z nich, protože nám může zachránit život. Pokud však budete potřebovat vyměnit drobnost, která je nutná pro jeho správnou funkci, může vás čekat drahé překvapení. O co jde?

Kapitoly článku

Systém eCall může překvapivě sáhnout do peněženky motoristů

Každý majitel vozidla to zná velice dobře: servisní prohlídky a případné opravy jsou často dražší, než jaké je původní očekávání. A to zvlášť v případech, kdy se s autem jezdí do autorizovaného servisu.

Co se nyní týká milionů řidičů v regionu EU je systém tísňového volání eCall. Od roku 2018 jím musejí být povinně vybavena všechna nová vozidla. Automaticky kontaktuje tísňovou linku 112 v případě vážné nehody a odesílá informace, jako je poloha vozidla, čas nehody nebo směr jízdy. Tím pomáhá zkrátit dobu zásahu záchranných složek a může přispět k záchraně životů. V případě nouze může záchranný signál pomocí tlačítka SOS spustit kdokoliv z posádky.

Tento systém je napájen dvěma zdroji:

  • hlavním akumulátorem vozidla, tak jako i ostatní elektrické systémy,
  • záložní baterií – ta zajišťuje napájení systému eCall a odeslání signálu v případě vážného poškození hlavního akumulátoru třeba následkem nehody.

A právě v souvislosti se záložní baterií vás může čekat nemilé překvapení. Cena její výměny není totiž zdaleka tak nízká, jak byste v souvislosti s tak banálním úkonem a jednoduchou součástkou, jak by se na první pohled mohlo zdát, očekávali.

Servisy si účtují za výměnu ceny, které byste možná nečekali: prováděný zásah může být komplikovaný

Tlačítko SOS ve voze Hyundai
info ikonka
Zdroj: Hyundai.com
Součástí systému eCall je i záložní baterie. Tato redundance je nutná pro správnou funkci. V případě nehody, při které by došlo k poškození hlavního akumulátoru vozidla, zajišťuje náhradní napájení systému nouzového volání.

Záložní baterie pro eCall je zpravidla lithium-iontový článek, který je vybaven třípolovým konektorem. V některých případech se používají i články lithium-železo-fosfátové (LiFePo). Pokud byste chvíli hledali na internetu, najdete mnoho typů čínské výroby, jejichž cena se bude pohybovat přibližně mezi 500 až 800 Kč.

Cena výměny v servisu ale není nijak levná záležitost – cena se bude lišit podle vozidla a konkrétního systému, který je v něm instalovaný. Počítejte s částkou v rozmezí 2000 až 5000 Kč. Výměnu může komplikovat i skutečnost, že baterie je často integrována do řídící jednotky systému eCall. Může to tedy být technicky náročnější.

Mohlo by vás zajímat

Životnost záložní baterie bývá osm až deset let a je samozřejmě závislá na mnoha faktorech: především její kvalitě, ale i vystavování extrémním teplotám. Pomalu se tedy blíží doba, kdy u prvních vozidel nastane potřeba si kondici záložní baterie přinejmenším nechat zkontrolovat a v případě zjištění špatného stavu ji raději vyměnit za novou. V takovém případě se připravte na to, že vás to bude něco stát.

Zdroj: Focus, Europa.eu


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme