Přejít k hlavnímu obsahu

Inženýři rozebírají hrozbu BYD: jak může čínská automobilka vyrábět auta tak levně

Josef Mika 04.11.2024
info ikonka
Zdroj: BYD

Japonští inženýři chtěli vědět, jak se čínské automobilce BYD daří vyrábět elektromobily za tak neuvěřitelně nízké ceny, a proto rozebrali populární model BYD. Je to opravdu jen díky probíraným státním dotacím, nebo je v tom něco víc?

Kapitoly článku

Build Your Dreams – zkráceně BYD – je v současnosti největší čínskou společností specializující se na výrobu elektromobilů. Firma byla založen v roce 1995 a zpočátku se zaměřovala na výrobu baterií. V roce 2003 skupina převzala malou státní automobilku Tsinchuan Automobile, která byla následně přejmenována na BYD-Auto.

V mezinárodním měřítku se nyní čínská společnost se třemi písmeny v názvu jednoduše nedá přehlédnout. Žádný jiný výrobce nedokáže nabídnout tolik elektromobilů za tak příznivou cenu. Názorným příkladem je model BYD Atto 3, který je v Číně k dostání za částku v přepočtu lehce přesahující 460 000 korun. Za tuto cenu získáte elektromobil třídy SUV s výkonem 200 koní, s baterií o kapacitě 50 kWh a s dojezdem přes 400 kilometrů. 

V Německu, kde se vozy BYD nejblíže prodávají, je však cena za stejný, ale lépe vybavený model více než dvakrát vyšší kvůli příplatkům a dovozním clům, které se v blízké budoucnosti ještě zvýší. V České republice BYD zatím oficiální zastoupení nemá, ale to se s největší pravděpodobností v příštím roce změní.

Příznivé ceny umožňuje efektivní výroba 

Platforma BYD
info ikonka
Zdroj: BYD
BYD integruje ve své platformě 8 klíčových komponent zahrnujících hnací motor a převodovku, řídící jednotku, měnič DC/DC, palubní nabíječku i systém monitoringu baterie.

Japonští inženýři nyní chtěli zjistit, co stojí za nízkonákladovou strategií čínské společnosti, a rychle rozebrali model BYD Atto 3 na jednotlivé části. Zdá se, že klíčem k tajemství nízkých cen je vlastní výroba co největšího počtu komponent, aby automobilka nebyla závislá na drahých subdodavatelích a technologiích třetích stran. To je patrné již na elektrickém pohonu modelu Atto 3.

Osmidílná platforma se skládá nejen ze součástí nezbytných pro pohon, jako je motor, měnič, převodovka a řídicí jednotka, ale zahrnuje také palubní nabíječku, měnič DC/DC a dokonce i systém monitorování baterie.

U jiných výrobců nejsou všechny tyto komponenty integrovány do hnacího ústrojí a jejich instalace vyžaduje další výrobní kroky a zapojení několika dodavatelů. To komplikuje a prodražuje výrobu. Díky tomu může společnost BYD vyrábět cenově dostupná a relativně výkonná elektrická vozidla. Čím více kusů sjede z výrobní linky, tím je výroba levnější.

Mohlo by vás zajímat

Nízká cena na úkor kvality?

BYD Atto 3 byl pro analýzu vybrán z dobrého důvodu. V Japonsku získal titul "Japan EV of the Year 2023", který se v Zemi vycházejícího slunce těší vysoké reputaci. Autoři analýzy tvrdí: "Čínští výrobci přikládají velký význam nízkonákladové výrobě, ale jejich představy o kvalitě se od japonských značek liší." Jinými slovy, japonští výrobci nabízejí vyšší kvalitu, která však na trhu nehraje až takovou roli, jak dokazují vysoká čísla mezinárodních prodejů modelu Atto 3.

Německý nezávislý web eFahrer.com testoval model Atto 3 a vůz hodnotil kladně za příjemnou a pohodlnou jízdu. Tvrdí mimo jiné, že „správně měkké odpružení tlumí všechny nerovnosti na silnici. Řízení je velmi hladké, a proto bohužel také zcela bez jakékoliv zpětné vazby.“ Pro srovnání uvádí německé elektrické SUV VW ID.4, které se na tamním trhu v současné době nabízí za zvýhodněné ceny: model ID.4 Pure s 52kWh baterií, výkonem 170 koní a dojezdem dobrých 360 kilometrů nabízí o něco nižší výkon i dojezd, ale s aktuální akční cenou stojí od necelých 36 800 eur (924 000 korun), což je o dobrých 5 000 eur (125 000 Kč) méně než Atto 3.

Zdroj: insideevs.com, eFahrer.com


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme