EU chce dražší čínské elektromobily
Minulý týden Evropská komise oficiálně rozhodla o tom, že čínské elektrické vozy prodávané v zemích EU budou podléhat speciální vyššímu clu. A to z důvodu, že čínský režim tyto firmy dotuje, kvůli tomu mohou být jejich automobily levnější a to poškozuje lokální Evropské automobilky.
Konkrétně má být clo vyšší u značek BYD (17,4 %), Geely (20 %) a SAIC (38,1 %). Na všechny ostatní by se pak vztahovalo plošné clo 38,1 %. Cla jsou zatím předběžná, Evropská komise chce jednat s čínskými partnery.
Kolik stojí elektromobily v Evropě a v Číně?
Pakliže by se ale nedohodli, cla „formou záruky“ začnou platit od 4. července tohoto roku do 2. listopadu, pak by byla nastavena nová cla. Dle agentury Reuters nakoupily státy EU doposud čínské elektromobily za 9,7 miliardy eur.
Je dobré připomenout, že průměrná cena elektromobilů v Česku se pohybuje od 800 tisíc do 1,2 milionu korun. V Číně přitom průměrné elektrické auto vyjde na 150–250 tisíc jüanů, tedy asi 500–800 tisíc korun. Jsou tedy výrazně levnější než u nás.
S cly nesouhlasí Čína ani Volkswagen
Čínské administrativě se však návrh na předběžná cla ani náhodou nelíbí. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí Lin Ťien ve čtvrtek vyzval evropskou stranu, aby „naslouchala racionálním hlasům ze všech stran a okamžitě napravila svůj nesprávný postup, přestala politizovat obchodní a hospodářské záležitosti“.
Mluvčí čínského ministerstva obchodu uvedl, že Čína si vyhrazuje právo podat žalobu proti Evropské unii ve sporu o cla na elektromobily. Číňané s průběhem jednání zatím nemohou být spokojení. A to i s ohledem na to, že návrh cel v Evropské unii následuje podobnému zvýšení cel v USA, a to až o čtvrtinu.
Proti vlastním regulátorům se však postavily evropské automobilky – ty automobilky, které si dává EU za cíl ochraňovat. Například skupina Volkswagen, která ve svém prohlášení uvedla:
„Vyrovnávací cla nejsou obecně vhodná pro posílení konkurenceschopnosti evropského automobilového průmyslu v dlouhodobém horizontu - odmítáme je.“
Proti clům se vyjádřily i některé evropské státy, například Maďarsko. Maďarské ministerstvo financí prohlásilo, že „nesouhlasí s brutálním potrestáním čínských výrobců elektromobilů ze strany Evropy“. Vyšší cla nepodpoří například ani Norsko, které však oficiálně není členem EU.
Zdroj: Evropská komise, Global Times