Výstava Poetics of Encryption
Výstava je vlastně rozdělena do tří částí. V první části jménem Černé místo, která se celá odehrává v temnotě, je hlavním tématem jistá forma odcizení, uzamčení, zachycení či zadržení, kterému lidé podléhají směrem k moderním technologiím.
Kontrastně v této části výstavy působí taxidermická skulptura panoramatické kočky, která má 4 páry nohou vlivem bizarního efektu panorama. Když na telefonu fotíte panorama a moc pohnete kamerou, vznikne bizarní, nepřirozená fotka. Tomuto jevu se říká „panorama mem“.
![Výstava Poetics of Encryption](/sites/default/files/styles/max_650x650/public/2025-02/vystava_poetics_of_encryption_05.jpg?itok=p-cebngE)
![Výstava Poetics of Encryption](/sites/default/files/styles/max_650x650/public/2025-02/vystava_poetics_of_encryption_04.jpg?itok=zKjEWlwn)
Druhá část – Černé zrcadlo – zkoumá, jak umělci a umělkyně zobrazují stav, kdy je našemu intelektu zapovězeno dostat se do útrob všudypřítomných spotřebních a průmyslových výrobků. Součástí této části je například zeď plná prastarých internetových meme obrázků, které představují evoluci humoru i úpadek společnosti jako takové.
„Poslední část nesoucí název Černá díra se zabývá tím, jak superhusté digitální archivy a/nebo výpočetní procesy rozostřují hranice mezi tím, co je uvnitř, a tím, co je vně (situaci spoutání), mezi před a po, mezi smyslem a nesmyslností,“ stojí v synopsi.
33 autorů, vstup zdarma
Na závěr výstavy je k vidění například stůl se skleněnými tabulkami ve tvaru laptopů, které demonstrují prázdnotu samotného zařízení, kterou naplňuje až obsah na internetu – který nás ale zároveň uzamyká v digitální pasti.
Kurátorem výstavy je Nadim Samman, najdeme v ní díla od 33 umělců či uměleckých skupin a při důkladném průchodu zabere nanejvýše 30 minut. Vstup je zdarma, můžete volitelně přispět přes QR kód. Displeje a televizory, pro účely výstavy zcela zásadní, zapůjčila společnost Samsung.
Zdroj: Galerie Rudolfinum