Zvědavost roste: zářijová keynote výrobce Apple už je na dohled. Blíží se představení nového iPhonu 15 a hodinek Apple Watch Series 9. To už nyní vzbudilo v technologických kruzích velký zájem.
Zatímco očekávání příznivců firmy roste, Apple se musí připravit na velké změny. V roce 2024 toho na výrobce čeká hodně. Bude to mít důsledky i pro koncového zákazníka.
Existují minimálně tři důvody, proč může být nadcházející rok pro Apple obtížnější, než obvykle.
1. Nařízení o jednotném používání rozhraní USB-C
Lightning je pryč: do budoucna je standardem pro rozhraní smartphonu USB-C. | Zdroj: Daniel Romero/Unsplash
Jednou z největších výzev pro firmu nakousnutého jablka je standardizace USB-C. Nové nařízení Evropské komise předepisuje pro mnoho elektronických zařízení jednotný konektor USB-C. Apple tak přichází o jednu ze svých dřívějších prodejních výhod: vlastní konektor Lightning. Ten je považován za mimořádně robustní a pro Apple znamenal jeden ze zdrojů výdělku.
Očekává se, že nové nařízení Evropské komise vstoupí v platnost v polovině roku 2024. Od té doby budou muset mít všechna elektronická zařízení, jako jsou smartphony, tablety, sluchátka nebo nabíjecí pouzdra pro sluchátka, která budou uváděna na trh v rámci států Evropské unie, připojení USB-C.
USB-C je dnes už prakticky standardní výbavou u téměř všech výrobců smartphonů. Nicméně Apple se do poslední chvíle odmítal svého Lightningu u iPhonů vzdát. Uživatelé tak byli nuceni si pořizovat odpovídající nabíjecí kabel a společnost na tom vydělávala. To má nyní skončit. iPhone 15 bude prvním modelem výrobce, ve kterém Apple použije konektor USB-C.
Pro spotřebitele přináší přechod na novou technologii velkou výhodu. Mohou používat jednotný nabíjecí kabel pro všechna zařízení. V porovnání s konektorem Lightning od Apple je USB-C také výkonnější a umožňuje rychlejší přenos dat až 10 gigabitů za sekundu i rychlejší nabíjení.
I zde by však Apple mohl vymyslet trik, jak si udržet věrnost zákazníků ke svým vlastním produktům: certifikace MFI. Jeden z analytiků předpověděl, že výrobce u iPhonů přiškrtí maximální rychlost necertifikovaných kabelů USB-C na standard USB-2, tedy stejnou rychlost, jaká byla dříve u připojení Lightning. Maximální rychlost 10 Gbit/s má být dosažena pouze s certifikovanými kabely od Applu.
2. Nové nařízení EU a sideloading: rozmanitost aplikací versus obavy o bezpečnost
V roce 2024 se Apple bude muset vypořádat se dvěma novými směrnicemi EU. Kromě standardu USB-C půjde také o možnost sideloadingu, tady stahování a instalace aplikací mimo oficiální platformu App Store. | Zdroj: James Yarema/Unsplash
Další výzvou pro Apple je nové zařízení Evropské komise o takzvaném sideloadingu. Jde vlastně o možnost stahovat a instalovat aplikace mimo oficiální aplikační platformu App Store. Zákon EU o digitálních službách stanoví, že vývojáři aplikací nemohou být nuceni pro nákup v aplikacích používat výhradně rozhraní Applu.
Operační systémy iOS a iPadOS se tak otevřou i aplikacím třetích stran. Toto nařízení bude platit ve všech státech EU od 17. března 2024 a mohlo by narušit po dekády trvající monopol společnosti Apple na obchod s aplikacemi App Store. Uživatelé budou mít větší svobodu při instalaci aplikací. Dopady to ale může mít v oblasti bezpečnosti.
Uzavřený ekosystém společnosti Apple byl dlouho považován za výhodu. Výrobce tvrdí, že na zařízeních se systémem Android se malware vyskytuje 15 až 49x častěji než na iPhonech.
Propašování malwaru do ekosystému Apple výrazně ztěžovala kontrola všech aplikací, které se dostávaly do platformy App Store. Sideloading by tak mohl výrazně usnadnit kompromitaci dosavadní bezpečnostní architektury Apple. Argument pro nákup jeho produktů z hlediska vyšší bezpečnostní ochrany tak odpadá.
3. Vision Pro: vize s mnoha otazníky
Problémy v příštím roce také může způsobit očekávané uvedení brýlí Vision Pro, které byly představeny na červnové vývojářské konferenci WWDC 2023. Do doby uvedení na trh na jaře 2024 Apple původně plánoval vyrobit více než milion párů brýlí.
Ambice ale zmařily problémy s konstrukcí a technické potíže. Současné odhady hovoří o méně než 400 tisících párech brýlí za celý rok. Pro Financial Times dva čínští dodavatelé uvedli, že na rok 2024 obdrželi objednávky pouze na 130 až 150 tisíc kusů.
Evropští spotřebitelé mohou očekávat ještě větší zpoždění: očekává se, že Vision Pro budou v Evropě dostupné až koncem příštího roku.
Výrobní řetězec společnosti Apple zatěžuje složitost brýlí pro rozšířenou realitu a na povrch vyplouvají problémy při zavádění nových technologií. V současné době se zdá, že největší překážku představuje výroba dvou mikro OLED displejů, které jsou nejdražším prvkem brýlí. Podle Financial Times je Apple nespokojen s produktivitou některých výrobců. Zda se tedy uvedení na trh podaří uskutečnit včas teprve uvidíme.
Apple musí zatnout zuby
Celkově se tedy má Apple v příštím roce "na co těšit". Nová nařízení EU o rozhraní USB-C a sideloadingu by mohla zpochybnit dlouholetý obchodní model technologického giganta a u uživatelů přinést změnu vnímání bezpečnosti aplikací.
Projevují se problémy s uvedením brýlí pro rozšířenou realitu Vision Pro. Ani takový gigant, jakým Apple bezesporu je, není vyzbrojen proti všem technickým překážkám. Kromě toho v uplynulém čtvrtletí společnost zaznamenala mírný pokles obratu na 81,8 miliardy USD. To je o 1,4 procenta méně než v předchozím roce.
V posledním čtvrtletí se snížil zejména prodej iPhonů. Výrobce proto vkládá velké naděje do nového modelu, který by měl být představen na zářijové keynote.
Zdroj: Bloomberg.com, Financial Times