Druhý případ přibližující rozhodovací praxi ČTÚ v monitorovací zprávě se dotýká problematiky smluvních pokut. O2 ve sporu neúspěšně nárokovalo vyúčtovanou smluvní pokutu za nedodržení smluvního závazku. Smluvní pokuta byla sjednána jednak ve všeobecných podmínkách (a nikoliv v těle smlouvy, jak u spotřebitelů vyžaduje ústavní soud), a jednak byla sjednána neurčitě, kdy nebyla specifikována porušená povinnost, k níž se měla pokuta vázat.
V části věnované ochraně spotřebitele monitorovací zpráva rozebírá možnosti obrany před nevyžádanými a obtěžujícími telefonáty. Účastník může využít instrumentů zákona o elektronických komunikacích a ve veřejném telefonním seznamu zveřejnit své číslo s příznakem, že si nepřeje být kontaktován za účelem marketingu. Nerespektování takového požadavku pak je na straně volajícího správním deliktem, resp. přestupkem, za který lze udělit pokutu až 20 mil. Kč.