Přejít k hlavnímu obsahu

Znáte tyhle „experty“? Umělá inteligence si podmanila světová média

Pavel Trousil 10.04.2025
Umělá inteligence
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Prestižní světová média jako BBC, The Guardian, Newsweek, Fortune a desítky dalších nevědomky citovala odborníky, kteří pravděpodobně vůbec neexistují. Vyplývá to z nedávného vyšetřování, které provedl britský novinář Rob Waugh pro Press Gazette.

Kapitoly článku

AI „odborníci“ zaplavují internet

Ve svém článku Waugh uvedl, že když používáte mediální služby pro získání odborných komentářů, pravděpodobně předpokládáte, že mluvíte se skutečnou živou osobou. Bohužel, nyní je tu velká šance, že komunikujete s falešným expertem.

Typickým příkladem je psycholožka „Barbara Santini“. Ta byla citována ve článcích The Guardian, BBC, Newsweek, Marie Claire a mnoha dalších renomovaných médiích. Poskytovala odborné komentáře k široké škále témat. Psala například o psychologických výhodách spaní se psem či o astrologii. Když se ji však Waugh pokusil kontaktovat, odmítla potvrdit svou kvalifikaci. A také odmítla mluvit do telefonu. Jediný způsob komunikace byl přes WhatsApp.

Falešný AI expert
info ikonka
Zdroj: se svolením Press Gazette
Typickým příkladem je podle Waugha "psycholožka" Barbara Santini, která byla citována v mnoha článcích. Do telefonu ale mluvit odmítla.

Fiktivní experti s falešnými fotografiemi

Dalším příkladem je „Rebecca Leigh“ z firmy Academized. Ta se prezentovala jako biochemička a pedagožka s 12letou praxí. Nabízela odborné komentáře k tématům od uhlíkové stopy avokáda po streamování hudby. Společnost Academized nakonec přiznala, že Rebecca Leigh je fiktivní osoba. Má falešné jméno a fotografii. Stejná fotografie je použita také u jiného profilu. Když Waugh požádal o důkaz její identity, komunikace byla přerušena.

Falešný AI expert
info ikonka
Zdroj: se svolením Press Gazette
Rebecca Leigh nebo Sara Sparow? Každopádně odbornice v mnoha směrech.

Motivace? SEO a obchodní zájmy

Za tímto jevem stojí rozmach umělé inteligence a především chatbotů jako ChatGPT, které dokážou generovat přesvědčivě vypadající „odborné komentáře“ prakticky na jakékoliv téma a to během několika sekund. Společnosti využívají těchto falešných expertů k získání dobrých odkazů pro své webové stránky, což zlepšuje jejich SEO (optimalizace pro vyhledávače).

Podle Davida Wilsona, PR ředitele společnosti NetEase Games, se jedná o znepokojující až děsivý trend, který mimo jiné hraje do karet konspiračním teoriím o nedůvěryhodnosti mainstreamových médií.

Mohlo by vás zajímat

Opatření proti falešným odborníkům

Problém se týká především online služeb, které propojují novináře s odborníky. Společnosti jako Qwoted a ResponseSource proto začaly zavádět nástroje pro detekci umělé inteligence. A přísněji ověřují identitu expertů. Qwoted nabízí funkci „Check for AI“ založenou na GPTZero, která dokáže rozpoznat text generovaný populárními AI chatboty.

Andy Smith, zakladatel služby Sourcee, plánuje ověřovat všechny odpovědi pomocí kamery. Všechny odpovědi by měly být nahrávány živě. To v budoucnu ochrání platformu před nevyhnutelným nárůstem deepfake videí s odpověďmi vytvořenými pomocí AI.

Mohlo by vás zajímat

Dalším varovným signálem, že jde o komentář generovaný AI, je také neobvykle rychlá reakce. Redaktorka The Sun Laura Purkess uvádí, že pravidelně dostává texty, které vypadají jako generované umělou inteligencí. Jde o texty od konkrétního PR pracovníka z platformy Responsesource. Často poskytuje tři nebo více komentářů prakticky na jakékoli téma. A to za méně než hodinu od zveřejnění žádosti.

Služba Qwoted nyní automaticky označuje podezřele rychlé odpovědi varovným upozorněním: „Wow, to bylo rychlé! Tato nabídka přišla do 15 minut od vaší žádosti. Někdy může taková super rychlá odpověď znamenat, že byla použita umělá inteligence.“ Systém následně doporučuje využít nástroj pro detekci AI generovaného obsahu.
 

Mohlo by vás zajímat

Co nás ještě čeká?

Futuristka Tracey Follows předpovídá, že „falešné osoby“ píšící texty budou následovány zvukovými a video falzifikáty. Pravděpodobně se dostaneme do online světa, kde bude každý muset mít mnohem silnější digitální identifikaci, nějaké ověření, že nejste jen osoba, ale konkrétní osoba.

Jak varuje Waugh, s nástupem ChatGPT, který snížil náklady na „odborné“ komentáře prakticky na nulu, budou mediální služby muset vynaložit mnohem větší úsilí na potírání „falešných lidí“.

Zdroj: Press Gazette, Cybernews, LeadDev, AMS

Článek obsahuje prvky vygenerované AI


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme