Přejít k hlavnímu obsahu

Apple zastavuje výrobu brýlí Vision Pro. Je to konec ambiciózního projektu?

Pavel Trousil 03.01.2025
info ikonka
Zdroj: redakce Chip

Technologický gigant Apple podle dostupných informací zastavil výrobu svých prvních brýlí pro rozšířenou realitu Vision Pro. Toto překvapivé rozhodnutí přichází jen několik měsíců poté, co společnost začala s omezováním produkce kvůli slabší poptávce.

Kapitoly článku

Již v říjnu loňského roku informoval zpravodajský server The Information o snížení výroby. Podle zdrojů obeznámených se situací měl Apple v zásobách dostatečné množství zařízení, které by mělo pokrýt poptávku až do roku 2025. Nyní se zdá, že společnost přistoupila k úplnému zastavení výrobních linek.

Je za tím jen cena?

Za rozhodnutím stojí především vysoká cena zařízení, která se pohybuje kolem 3 500 dolarů (asi 85 500 Kč), a nedostatečný ekosystém aplikací. Tim Cook, generální ředitel Applu, ostatně sám označil Vision Pro za produkt určený především pro první osvojitele nových technologií, nikoliv pro masový trh.

Mohlo by vás zajímat

Podle dostupných údajů výrobní závody vyprodukovaly komponenty pro 500 000 až 600 000 těchto headsetů. Některé továrny dokonce pozastavily výrobu součástek již v květnu, když Apple předložil pesimistické prodejní prognózy.

Je na obzoru nová verze? 

Budoucnost projektu však nemusí být zcela pochmurná. Apple údajně přesměroval své úsilí na vývoj cenově dostupnější verze headsetu. Společnost již informovala dodavatele, aby se připravili na výrobu přibližně čtyř milionů kusů levnější varianty. Zajímavé je, že toto číslo představuje pouze polovinu původně plánované produkce Vision Pro.

Mezitím se objevují spekulace o možném uvedení vylepšené verze současného modelu, která by se měla jmenovat Vision Pro 2. Ta by mohla přinést výkonnější čip a nové funkce umělé inteligence, přičemž by si zachovala podobný design. Podle analytiků by se tato aktualizovaná verze mohla objevit na trhu mezi podzimem 2025 a jarem 2026.

Mohlo by vás zajímat

Situace kolem Vision Pro ukazuje, že i gigant, jako Apple, může narazit při vstupu do nového segmentu trhu. Nebylo by to nakonec poprvé. Zároveň se objevuje silná konkurence - například Google nedávno představil operační systém Android XR, speciálně navržený pro zařízení virtuální a rozšířené reality, což by mohlo další vývoj v tomto odvětví výrazně ovlivnit.

Naše slavné prohry: když se Applu nedařilo

Apple je dnes synonymem úspěchu a inovací, ale historie této technologické společnosti není lemována pouze zlatem. Za každým iPhonem či MacBookem se skrývá řada produktů, které se na trhu neuchytily nebo byly předčasně ukončeny. Pojďme se podívat na nejvýznamnější neúspěchy, které formovaly dnešní podobu společnosti.

Apple Newton
info ikonka
Zdroj: Wikipedia, Felix Winkelnkemper

Newton MessagePad: předběhl svou dobu

V roce 1993 představil Apple osobního digitálního asistenta Newton MessagePad. Toto zařízení, velikostí připomínající menší knihu, mělo ambici změnit způsob, jakým lidé pracují s informacemi. Jeho nejzajímavější funkcí bylo rozpoznávání ručně psaného textu – technologie, která byla na svou dobu mimořádně pokročilá, ale zároveň ne zcela spolehlivá. 

Přestože Newton přinesl řadu inovativních funkcí a měl oddanou základnu fanoušků, jeho vysoká cena (699 dolarů v době uvedení) a velikost odradily mnoho potenciálních zákazníků. Projekt byl definitivně ukončen v roce 1998, krátce po návratu Steva Jobse. Mnoho konceptů, které Newton představil, se později objevilo v iPhonu a iPadu.

Power Mac G4 Cube: krásný, ale nepraktický

V roce 2000 představil Apple Power Mac G4 Cube, počítač, který vypadal spíše jako umělecké dílo, než pracovní stanice. Průsvitná krychle představovala vrchol minimalistického designu Jonathana Ivea. Navzdory své vizuální přitažlivosti měl Cube několik zásadních problémů: byl drahý (1799 dolarů bez monitoru, tedy cca 45 000 Kč), obtížně rozšiřitelný a trpěl problémy s praskáním pouzdra. Po pouhém roce prodeje Apple výrobu G4 Cube ukončil. Přesto tento počítač dodnes zůstává ikonou průmyslového designu a je vystaven v muzeích moderního umění po celém světě.

Ping
info ikonka
Zdroj: Apple

iTunes Ping: nepovedený pokus o sociální síť

V roce 2010 se Apple pokusil vstoupit do světa sociálních sítí službou Ping, integrovanou přímo do iTunes. Měla to být sociální síť zaměřená na hudbu, kde by uživatelé mohli sledovat své oblíbené umělce a sdílet hudební preference s přáteli. Služba však například nebyla integrovaná s Facebookem. Po pouhých dvou letech Apple Ping ukončil.

AirPower: slib, který nešlo splnit

Jedním z nejnovějších neúspěchů je bezdrátová nabíjecí podložka AirPower, oznámená v roce 2017 společně s iPhonem X. Měla to být revoluční nabíječka schopná současně nabíjet iPhone, hodinky Apple Watch a sluchátka AirPods, přičemž uživatel by mohl zařízení položit kamkoliv na její povrch. Po měsících mlčení Apple v roce 2019 projekt oficiálně zrušil s tím, že produkt nesplňoval jeho vysoké standardy. Hlavním problémem byl údajně přehřívání způsobené složitým uspořádáním nabíjecích cívek.

Poučení z krizového vývoje

Tyto neúspěchy však paradoxně pomohly Applu v jeho cestě k současné dominanci. Z každého selhání si společnost odnesla cenné zkušenosti: Newton položil základy pro budoucí mobilní zařízení, G4 Cube ovlivnil design pozdějších produktů a AirPower ukázal, že je někdy lepší projekt ukončit než uvést nedokonalý produkt.

Zdroj: Macrumors, The Information, Wikipedia, Apple
 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme