Počet kybernetických útoků a s tím související kyberkriminalita neustále roste. Na to reaguje firma CETIN, největší provozovatel telekomunikační infrastruktury v Česku, zřízením nového bezpečnostního dohledového centra (známé spíše pod anglickým výrazem Security Operations Center – SOC). To provádí 24 hodin denně kompletní monitoring interních informačních a komunikačních systémů a veškerých prováděných operací s cílem včas detekovat kybernetické hrozby, útoky a zajistit okamžitou reakci a efektivní obranu.
Svým zákazníkům také nově nabízí pod značkou „CETIN X“portfolio služeb kybernetické bezpečnosti celou škálu dalších služeb. Chce je tak ochránit a připravit i na povinnosti související s evropskou směrnicí NIS 2 (Network Information Security), která v Česku dopadne zhruba na 6 000 společností různého typu.
Služby CETIN X mohou využít zákazníci z řad velkých firem i institucím státní a veřejné správy. Nejde jen o „nasazení“ bezpečnostních systémů – tomu předchází konzultace, audit posouzení stavu zabezpečení klienta a návrh a implementace potřebných technických či organizačních opatření. Na přání klienta je dále možné ochránit informační systémy, aplikace a datovou infrastrukturu službou nepřetržitého monitoringu kybernetických hrozeb a útoků, kterou zajišťuje právě bezpečnostní dohledové centrum.
„S rostoucí závislostí privátního sektoru i státní správy na digitálních službách je kybernetická bezpečnost velkým tématem pro stále více našich klientů. Vědí, že kybernetické útoky mohou během několika málo minut vyřadit jejich infrastrukturu, připravit je o kritická data a paralyzovat jejich provoz, někdy s fatálními ekonomickými důsledky. Obzvláště důležitá je kybernetická ochrana pro kritické agendy státu, na kterých denně závisí zdraví a bezpečnost milionů lidí a fungování ekonomiky,“ říká Juraj Šedivý, CEO CETIN Group.
Bezpečnostní dohledové centrum je postavené na technologiích IBM a to zejména z důvodů jejich značného rozšíření. Uživatelé těchto technologií jsou tak rychle informování o nových hrozbách a mohou na ně reagovat. Podle Luboše Řádka (Head of Group Cybersecurity Services CETIN Group) investice do softwaru, hardwaru a do sestavení kvalifikovaného týmu byla v řádech vyšších desítek milionů korun.
Co se týká konkrétních technologií, jde například o nástroj IBM QRadar, který v sobě obsahuje pokročilou umělou inteligenci a automatizací na nejvyšší úrovni, čímž výrazně zvyšuje produktivitu analytiků a pomáhá bezpečnostním týmům efektivněji pracovat. Nabízí integrované produkty pro zabezpečení koncových bodů, správu logů, SIEM a SOAR – všechny se společným a otevřeným uživatelským rozhraním, sdílenými poznatky a propojeným workflow.
Zdroj: redakce, CETIN