Přejít k hlavnímu obsahu

Čínské tažení na Evropu pokračuje: má zájem o koupi zavřených továren VW – chce se tím vyhnout clům?

Jiří Palyza 21.01.2025
info ikonka
Zdroj: Dall-e (vytvořeno pomocí umělé inteligence)

Úředníci, ale i manažeři automobilek v Číně, bedlivě sledují vývoj na německém trhu. Všímají si především továren VW, které koncern hodlá uzavřít, nebo už tak učinil. To může otevřít nový trend směrování německého automobilového průmyslu. A také významně ovlivnit trh v EU.

Kapitoly článku

Zdroj, dobře obeznámený s myšlením čínské vlády, má jasno

Prodej zavřených továren VW může mít dalekosáhlé důsledky pro německý automobilový trh s přinejmenším celoevropským přesahem. Čínské automobilky mají velký zájem o továrny Volkswagenu v Německu, které jsou určeny k zavření. Pokud se něco takového uskuteční, může to významně posílit vliv Číny na německé automobilové odvětví.

A má to svou logiku. Podle informací, které získala agentura Reuters od zdroje, dobře obeznámeného s politikou současné čínské vlády, by koupě závodů VW mohla čínským výrobcům elektromobilů pomoci vyhnout se clům EU. Tím by se ovšem významně ohrozila konkurence evropských výrobců, která je vůči čínské produkci už beztak dost chabá. Takové investice by však musely schválit čínské úřady.

Mohlo by vás zajímat

Koncern by si ovšem představoval něco úplně jiného

Volkswagen zkoumá alternativní využití svých závodů v Drážďanech a Osnabrücku. Potýká se s klesajícími prodeji svých vozů, a to především kvůli jejich vysokým prodejním cenám a konkurenci čínských společností.

Agentura Reuters dále uvádí, že čínské společnosti už prozkoumaly další místa v západní Evropě, včetně závodů Ford v Saarlouis a Audi v Bruselu. Zástupce odborů VW v Osnabrücku k tomu dodal: "Dokáži si představit, že bychom vyráběli ve společném joint-venture pro čínského partnera, ovšem s logem VW a s dodržením standardů VW. To je hlavní podmínka."

Mluvčí čínského ministerstva zahraničí vyzval našeho západního souseda, aby nabídl spravedlivé podnikatelské prostředí pro čínské investice. Mluvčí čínské vlády v té souvislosti také zdůraznil význam otevřeného trhu.

Mohlo by vás zajímat

V hledáčku čínských firem ale zdaleka není jen Německo

Pro své závody v Evropě hledá vhodné umístění mnoho čínských výrobců. Přeci jen jde o druhý největší světový trh s elektrickými vozidly. Snaha je obejít cla, která zavedla Evropská komise jako protiváhu nespravedlivým dotacím, které čínské automobilky dostávají na domácím trhu.

Většina výrobců z Dálného východu se tak rozhodla postavit továrny v zemích s nižšími náklady a slabšími odbory. Jde například o BYD v Maďarsku a Turecku. Leapmotor plánuje spolu se Stellantisem vyrábět v Polsku a zdroje agentury Reuters uvedly, že pomýšlí i na závody v Německu. Chery Auto začne v tomto roce vyrábět elektromobily v továrně, kterou dříve vlastnil Nissan ve Španělsku.

Zdroj: Reuters


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme