Přejít k hlavnímu obsahu

Čínský elektromobilní zázrak: nad nástupem elektroauta Xiaomi žasne i Tesla

Josef Mika 29.11.2024

Čínský výrobce elektroniky Xiaomi uvedl na začátku roku na trh svůj první elektromobil. A společnost v rekordním čase překonala svůj roční cíl 100 000 prodaných vozů. Ostatní výrobci elektrických vozů, jako je například Tesla, mu můžou takový nástup jen závidět. V čem spočívá úspěch čínské firmy známe spíše jako výrobce smartphonů?

Kapitoly článku

S modelem Xiaomi SU7 chtěla automobilka překonat hranici 100 000 prodaných vozů hned v prvním roce. Nyní může čínský výrobce svůj odvážný cíl už měsíc před koncem roku zvýšit. Novým cílem je nyní 130 000 vozů do konce roku 2024. Úspěch modelu SU7 zároveň umožnil Xiaomi výrazně snížit ztrátu na jeden vůz. Jak uvádí oborový portál Car News China, nová divize výrobce elektroniky by se mohla stát nejrychleji rostoucí divizí celé společnosti.

Mohlo by vás zajímat

100 000 vozů za méně než rok

Xiaomi dodala 100 000 vozů plně elektrického modelu SU7 za pouhých 230 dní. Čínská společnost tak sesadila z trůnu svého přímého konkurenta Aito. Automobilka Aito na dosažení tohoto cíle potřebovalo 448 dní. Ostatní výrobci si o tak rychlém vývoji mohou nechat jen zdát. U Tesly trvalo ne méně než dvanáct let, než mělo prvních 100 000 jejich vozů svého majitele. A pokud bychom zůstali v digitálním oboru, pak například Apple po letech plánování zatím své vlastní auto ani nepředstavil.

Továrny Xiaomi v současné době pracují na plné obrátky. Namísto plánovaných 12 500 vozů měsíčně společnost momentálně vyrábí přibližně 20 000 kusů. To se odráží i v prodejích. Ve třetím čtvrtletí se automobilová divize Xiaomi podílela na celkovém obratu společnosti přibližně deseti procenty. To odpovídá 9,7 miliardy jüanů (přibližně 32,4 miliardy korun). Přesto tento obchodní segment zaznamenal ztrátu ve výši 1,5 miliardy jüanů (přibližně 5 miliard korun).

Společnost Xiaomi již snížila ztrátu na jedno vozidlo na 38 000 jüanů (asi 125 000 korun) a zvýšila hrubý zisk na 17,1 %. Ve druhém čtvrtletí to bylo ještě 15,4 procenta a ztráta na jedno vozidlo činila 66 000 jüanů (asi 217 000 korun). Zároveň se průměrná prodejní cena jednoho vozu zvýšila z 227 000 jüanů (asi 756 000 korun) na 238 800 jüanů (asi 796 000 korun). Důvodem je vyšší počet objednávek na verze Max a Pro.

Xiaomi a jeho bleskové automobilové plány

Xiaomi SU7
info ikonka
Zdroj: Xiaomi
První elektromobil Xiaomi: výroba SU7 byla zahájena v prosinci 2023.

Xiaomi oznámila svůj záměr vstoupit na trh s elektromobily v březnu 2021. Zakladatel a CEO společnosti Lei Jun prohlásil, že Xiaomi do projektu investuje 10 miliard jüanů (1,4 miliardy USD). Společnost Xiaomi Automobile byla založena v roce 2021 a v srpnu 2023 získala povolení k výrobě vozidel od čínské Národní komise pro rozvoj a reformy.

Výroba vozu SU7 byla zahájena v prosinci 2023. Představen byl až na konci téhož roku. 28. března 2024 byla oznámena úvodní maloobchodní cena, která u standardní verze činí 215 900 jüanů (712 000 korun).

SU7: co to vlastně je za auto

SU7 navrhnul tým designérů pod vedením Li Tianyuana, kterého Xiaomi získalo z BMW. Šéf firmy Lei Jun údajně odmítl tři návrhy designu kvůli obavám z jeho životnosti. Xiaomi mělo na svůj první vůz vysoké nároky a vůz porovnávalo s Porsche Taycan a Tesla Model S. Xiaomi SU7 má třímetrový rozvor, je dlouhé 4 997 mm, široké 1 963 mm a vysoké 1 455 mm.

Sedan SU7 je vybaven vzduchovým odpružením s adaptivními tlumiči a aktivním zadním křídlem se čtyřmi úrovněmi nastavení. Výrobce tvrdí, že součinitel odporu vzduchu SU7 je nejnižší na světě a činí pouze 0,195.

Mohlo by vás zajímat

Operační systém infotainmentu Xiaomi HyperOS si společnost sama vyvinula a používá ho v řadě svých chytrých zařízení. SU7 má už také zabudované prvky autonomního řízení, pro systém asistované jízdy nazvaný Xiaomi Pilot používá multifunkční lidar.

Základem SU7 je platforma EV Modena s integrovanou trakční baterií, která zvyšuje celkovou pevnost vozidla a svým nízkým profilem maximalizuje prostor pro cestující. Vůz nabízí rychlé až 475kW nabíjení a slibuje dojezd 630 až 800 km. Baterie jsou od domácích firem BYD a CATL. (Zatímco čínské bateriové výrobny jedou na plné obrátky, evropské plány jsou v troskách.)

Na výběr jsou dvě varianty: s pohonem pouze zadních kol s výkonem 220 kW a výkonnější verze 4x4 a výkonem 495 kW. Maximální rychlost je u základního modelu omezena na 210 km/h, verze s pohonem všech kol údajně jede až 265 km/h. 

Takže otázka zní: kdy se vypraví společnost Xiaomi se svými elektrickými vozy do Evropy? Pokud jí vše půjde tak rychle jako doposud, tak se auta Xiaomi budou prohánět po evropských silnicích už hodně brzy.

Zdroj: Car News China, Wikipedia


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme