V roce 2023 čínská nákupní platforma Temu dobyla celý svět a mnoho zákazníků má i v České republice. Už jsme psali mimo jiné o tom, že v Německu se stala čtvrtým nejpoužívanějším online tržištěm. Přesto její obchodní praktiky byly a jsou opakovaně kritizovány.
Jedním z bodů bylo například to, že při objednávání mohou zákazníkům vzniknout neočekávané problémy nebo dodatečné náklady na celnici. Při dovozu zboží z Číny vznikají nakupujícím také daňové otázky.
Zdá se, že Temu si je těchto problémů zákazníků z EU vědoma. Jak sdělila Chipu mluvčí společnosti, platforma má v úmyslu „v nejbližších dnech spustit novou službu, která zákazníkům z EU poskytne odhad daní, cel a poplatků, které se mohou vztahovat na jejich objednávky, a postará se za ně o celní odbavení."
Temu plánuje novou funkci pro celní a daňové záležitosti
Zatím nelze říci, jak bude nová služba, kterou Temu plánuje pro zákazníky z EU, vypadat. Společnost zatím neposkytla žádné další podrobnosti. Je pravděpodobné, že příslušné položky budou před dokončením zakázky jasněji rozčleněny, aby byly pro kupující přehlednější.
Temu se však vždy snaží zajistit, aby zákazníci nemuseli platit žádné další clo, a dovozní daň z prodeje je již zahrnuta v cenách všech výrobků.
Objevilo se také obvinění, že Temu záměrně rozděluje objednávky na dílčí dodávky, aby hodnota zboží nepřekročila 150 eur a vyhnula se tak celním kontrolám. Mluvčí to vysvětlila Chipu následovně:
„Balíky nedělíme, abychom se vyhnuli celním kontrolám. Dělení balíků se provádí především z logistických důvodů a v případě, že se jedná o více prodejců. [...] Pro zvýšení efektivity přepravy mohou být produkty s různými dodacími lhůtami zasílány různými dopravci.“
Temu na to upozorňuje i ve své sekci FAQ často kladených dotazů. Kromě toho je maximální hodnota objednávky u Temu v současné době 175 eur. Nákupní platforma tedy není určena pro velkoobjemové objednávky.
Zdroj: Temu