Rostoucí důraz na klimatické změny a ochranu životního prostředí vede ke stále větší snaze o vývoj v oblasti obnovitelných zdrojů energie. Z technologických průlomů, které ji provází, těží i oblast osobní dopravy.
K výraznému zlepšení ekologie elektrických vozidel by mohl přispět nový typ baterie, který vyvinuli v Japonsku. Na rozdíl od v současnosti nejrozšířenějších verzí akumulátorů se zcela obejde bez lithia, které nahradil běžně dostupný hořčík.
Elektroauta: lithium by mohl nahradit hořčík
V posledních letech mnoho výrobců z oboru představilo nové technologie pro baterie a elektrické pohonné jednotky. Používá se v nich stále méně vzácných prvků, ke kterým patří například kobalt a lithium. Místo toho se firmy snaží zaměřovat na materiály, které jsou nejen mnohem snáze dostupné, ale také šetrnější k životnímu prostředí.
Hořčíkové baterie úplnou novinkou nejsou, nicméně doposud platily ve srovnání s běžnými bateriemi, používanými u elektroaut, za obzvlášť neefektivní. Výzkumníci sice neustále pracují na zlepšení účinnosti hořčíkových akumulátorů, zatím ale jejich snahy nepřinesly potřebné výsledky. Nyní se snad karta začíná obracet a nová technologie by mohla přiblížit hořčíkové baterie výkonu lithium-iontových.
Vliv na technologie, životní prostředí a udržitelnost
Nejnovější objev se podařil výzkumníkům z univerzity Tóhoku v japonském Sendai. Představili svůj nápad na novou technologii katody, která má přinést zásadní změnu v chování hořčíkových baterií. Jednak by měla zlepšit účinnost nabíjecího procesu a na druhou stranu zajistit pomalejší vybíjení baterií.
Mohlo by vás zajímat
"Lithium je vzácné a jeho ložiska jsou nerovnoměrně rozložená, zatímco hořčíku je dostatek a představuje mnohem udržitelnější a nákladově efektivnější alternativu k lithium-iontovým bateriím", dodal k celé věci Tomoya Kawaguchi, profesor Ústavu materiálového výzkumu (IMR) na univerzitě Tóhoku.
"Hořčíkové baterie s nově vyvinutým materiálem katody by mohly hrát důležitou roli v různých aplikacích, včetně ukládání energie pro zálohování sítě, elektromobilitě a napájení přenosných elektronických zařízení. Mohly by přispět ke globálnímu přechodu na obnovitelné zdroje energie a snížení emisí CO2", dodává Kawaguchi.
Nový výzkumný úspěch japonských vědců také řeší klíčový problém transportu hořčíku v pevných materiálech. Doposud k tomu bylo nutné dosáhnout vysokých teplot. Nový představený materiál pracuje s dostatečnou účinností už při teplotě 90 °C, což přináší výrazné snížení potřebné provozní teploty.
Zdroj: SciTechDaily, Green Car Congress