Přejít k hlavnímu obsahu

Další "revoluce" v elektromobilitě? Japonci dosáhli průlomu – v akumulátorech používají namísto lithia hořčík

Jiří Palyza 11.04.2024
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

Navzdory svému potenciálu nejsou elektromobily k životnímu prostředí stále tak šetrné, jak by mohly, a jak by si to jistě mnozí i přáli. Japonští vědci vyvinuli inovativní technologii v oblasti výroby baterií, která by mohla tento problém alespoň částečně vyřešit.

Kapitoly článku

Rostoucí důraz na klimatické změny a ochranu životního prostředí vede ke stále větší snaze o vývoj v oblasti obnovitelných zdrojů energie. Z technologických průlomů, které ji provází, těží i oblast osobní dopravy.

K výraznému zlepšení ekologie elektrických vozidel by mohl přispět nový typ baterie, který vyvinuli v Japonsku. Na rozdíl od v současnosti nejrozšířenějších verzí akumulátorů se zcela obejde bez lithia, které nahradil běžně dostupný hořčík.

Elektroauta: lithium by mohl nahradit hořčík

Eektro vozítko pro všechny
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí umělé inteligence)
Zda inovativní objev japonských vědců přinese i zlevnění výroby akumulátorů, to ještě uvidíme. V tuto chvíli to stále nevypadá, že by se v dohledné době vozidla s elektrickým pohonem stala široce dostupná pro běžného zákazníka.

V posledních letech mnoho výrobců z oboru představilo nové technologie pro baterie a elektrické pohonné jednotky. Používá se v nich stále méně vzácných prvků, ke kterým patří například kobalt a lithium. Místo toho se firmy snaží zaměřovat na materiály, které jsou nejen mnohem snáze dostupné, ale také šetrnější k životnímu prostředí.

Hořčíkové baterie úplnou novinkou nejsou, nicméně doposud platily ve srovnání s běžnými bateriemi, používanými u elektroaut, za obzvlášť neefektivní. Výzkumníci sice neustále pracují na zlepšení účinnosti hořčíkových akumulátorů, zatím ale jejich snahy nepřinesly potřebné výsledky. Nyní se snad karta začíná obracet a nová technologie by mohla přiblížit hořčíkové baterie výkonu lithium-iontových.

Vliv na technologie, životní prostředí a udržitelnost

Nejnovější objev se podařil výzkumníkům z univerzity Tóhoku v japonském Sendai. Představili svůj nápad na novou technologii katody, která má přinést zásadní změnu v chování hořčíkových baterií. Jednak by měla zlepšit účinnost nabíjecího procesu a na druhou stranu zajistit pomalejší vybíjení baterií.

Mohlo by vás zajímat

"Lithium je vzácné a jeho ložiska jsou nerovnoměrně rozložená, zatímco hořčíku je dostatek a představuje mnohem udržitelnější a nákladově efektivnější alternativu k lithium-iontovým bateriím", dodal k celé věci Tomoya Kawaguchi, profesor Ústavu materiálového výzkumu (IMR) na univerzitě Tóhoku.

"Hořčíkové baterie s nově vyvinutým materiálem katody by mohly hrát důležitou roli v různých aplikacích, včetně ukládání energie pro zálohování sítě, elektromobilitě a napájení přenosných elektronických zařízení. Mohly by přispět ke globálnímu přechodu na obnovitelné zdroje energie a snížení emisí CO2", dodává Kawaguchi.

Nový výzkumný úspěch japonských vědců také řeší klíčový problém transportu hořčíku v pevných materiálech. Doposud k tomu bylo nutné dosáhnout vysokých teplot. Nový představený materiál pracuje s dostatečnou účinností už při teplotě 90 °C, což přináší výrazné snížení potřebné provozní teploty.

Zdroj: SciTechDaily, Green Car Congress
 

Mohlo by vás zajímat


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme