Tesla je krátce před spuštěním nové technologie, která jí umožní vyrábět téměř kompletní podvozek vozidla jako jediný kus. Při tradičním postupu se montuje z přibližně čtyř stovek dílů.
Už současný proces výroby oblíbených modelů SUV Tesla Model Y pracuje s unikátním použitím masivních lisů s ultra vysokým tlakem, které mohou tvarovat přední i zadní část vozidla. Výrobce tento proces nazývá "gigacasting". Podle expertů z oboru jde ve srovnání s postupy ostatních automobilek o výrobně i nákladově vysoce efektivní proces. Nyní ale Tesla chce jít ještě o krok dál.
Podvozek jako jeden odlitek: od nové technologie si Tesla slibuje snížení nákladů a zrychlení výroby
Nová utajená technologie Tesly využívá modernizovaný proces výroby forem, ve kterém se údajně pracuje s 3D tiskem a průmyslovým pískem. Vytváření forem se obecně výrobci automobilů raději vyhýbají, protože sebemenší jednoduchá úprava karoserie například v její velikosti pak stojí obrovské náklady.
Technologie s využitím písku je pro Teslu cestou, jak posunout tradiční metody dále a vytvářet formy po jednotlivých vrstvách. To by výrazně usnadnilo jejich následné úpravy.
Nová technologie odlévání je údajně v závěrečné fázi vývoje. Čelí ale také několika překážkám. Výkonnější lisy budou například potřebovat více prostoru. Při vyšších hodnotách tlaku při lisování by technologie 3D tisku pískového jádra nemusela fungovat. Řešením by mohlo být pomalé vstřikování roztavené slitiny, aby se do ní písková jádra vešla. To by ale výrobu zpomalilo.
Pokud by se vše povedlo vyladit, Tesla by mohla odlévat celý podvozek z jednoho kusu, namísto dvou nebo více při současných metodách.
Podvozky se zpravidla vyrábějí svařováním z jednotlivých dílů a ponecháním dutého pomocného rámu, který konstrukčně chrání v případě havárie. Tesla jej plánuje odlít procesem gigacastingu pomocí nové formy, která obsahuje uvnitř pevná písková jádra připravená 3D tiskem. Po odlití se písek odstraní a zůstane dutý pomocný rám, aniž by jej bylo nutné svařovat z více kusů.
Nejnovější postupy Tesla údajně plánuje použít u svého dlouho očekávaného elektromobilu za 25 000 USD, který by mohl vypadat trochu jako Cybertruck. Tesla novou technologií také chce vyřešit příliš komplikovanou konstrukci a výrobní proces stávajícího modelu Cybertruck.
Průlom ve výrobním procesu, který Tesla připravuje, připomíná dřívější podobné kroky Apple. Výrobce z Cupertina přešel u svých notebooků na unibody konstrukci, kdy tělo zařízení vzniká obráběním jedné hliníkové desky. To výrazně šetří náklady na montáž.
Už na jaře se Musk netajil s plány na snížení nákladů výroby elektromobilů na polovinu – pokud vývoj nové technologie půjde zdárně kupředu. Výrobce už snížil ceny svých vozů, včetně modelů S a X. To může znamenat dvě věci: snižuje se poptávka nebo Tesla předpokládá, že zavedení nové levnější výroby přijde už brzy.