Popularita výdejních boxů roste
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) upozorňuje zákazníky doručovacích společností na místy matoucí podmínky, které vyzvedávání zboží v samoobslužných boxech může obnášet.
Samoobslužné boxy nachází mezi spotřebiteli oblibu. Zejména díky tomu, že zákazník nemusí být v danou dobu na daném místě, může si zásilku nechat přenést do boxu a vyzvednout si ji až dle svého časového harmonogramu. Dostupnost boxů je ve velkých městech výborná a všechny fungují de facto nonstop.
Pozor na přeplněné boxy
Přestože počet odběrných míst roste, zákazníci se mohou setkávat s tím, že box je přeplněný nebo je jeho kapacita na hraně. V takovém případě buďte obzvlášť obezřetní. Každá společnost provozující výdejní boxy si totiž sama stanoví, jak dlouho můžete zásilku v boxu zanechat.
V drtivé většině případů platí, že zásilka na vás v boxu počká 7 dní od doručení. To platí pro AlzaBox, Zásilkovnu, Balíkovnu i DHL. Výjimkou je PPL Pacerlbox, kde bude zásilka čekat jen 3 dny od doručení. Následně bude zaslána zpět odesílateli.
Ale přesně jak varuje ČTÚ, podmínky se mohou měnit na základě toho, jak jsou jednotlivé boxy zaplněné. Například u Balíkovny spravované Českou poštou platí, že při maximálním vytížení na vás zásilka v boxu počká jen necelý den – většinou do 7 hodin druhého pracovního dne. Opět, ve většině případů však platí, že zásilka čeká alespoň 48–72 hodin.
Zásilka je v jiném boxu, nenaděláte nic
Právě s blížící se vánoční sezonou může dojít i k tomu, že zásilka bude doručena do jiného výdejního boxu, než který jste při objednávce zvolili. ČTÚ v tomto ohledu eviduje každoročně spoustu stížností.
Problém vzniká pravděpodobně takto – ve chvíli, kdy vy objednávku dokončujete, je ještě box volný. Vzhledem k náporu během nákupní horečky však rychle dojde k přeplnění a najednou již místo není. Dopravce v takovém případě dokáže operativně dovézt balíček jinam. Výdejní místo však již nemusí být přímo u vašeho domu, ale klidně jednu, dvě stanice metrem dál.
Zdroj: ČTÚ, Zásilkovna, PPL