Vyhledávání na Google se změní
Nový systém vyhledávání na Googlu může změnit to, jak uživatelé doposud Google využívali. Nejčastěji totiž uživatel zadá klíčové slovo, nebo rovnou celou otázku (tzv. long-tail). Vyhledávací enginu Googlu pak pomocí analýzy klíčových slov a optimalizace těchto prvků (SEO) vybere z internetu ty odkazy, které jsou pro dotaz nejhodnotnější.
V praxi to znamená, že pokud zadáte klíčové slovo „Xiaomi 15“, je velká pravděpodobnost, že jako jednu z možností vám Google nabídne článek na Chipu, případně na jiném specializovaném webu, dále ale třeba i možnost si telefon koupit nebo si jej prohlédnout v galerii obrázků.
Vstoupí do toho umělá inteligence
Vloni v rámci konference I/O 2024 však Google představil zcela nový styl vyhledávání informací. Vyhledávač Google v takovém případě funguje tak, že informace z webů, na které by běžně odkazoval, rovnou „přechroustá“ a vám nabídne jejich shrnutí.
Součástí něj jsou pochopitelně i odkazy na stránky, ze kterých čerpá. Rozhraní je ale kompletně odlišné a namísto klasických 10 modrých odkazů (či fialových, pokud jste je již navštívili) a případného malého boxíku dostanete delší shrnutí umělé inteligence v celých větách, případně v bodech.
Podobným způsobem, tedy kombinací umělé inteligence a vyhledávacího enginu, pracuje i nástroj Perplexity. Ten však podle informací z loňského roku používá zhruba 10 milionů lidí měsíčně. Jenže Google každý měsíc alespoň pro jeden dotaz využije přes 1 miliarda lidí, kam se navíc nepočítají uživatelé Číny.


Zatím jen pro platící
Dobrou zprávou pro odpůrce novot může být alespoň to, že Google tuto funkci zatím nenasadil do ostrého provozu. Volitelně ji nabízí pouze předplatitelům služby Google One AI Premium, která vyjde na 549 korun měsíčně. Je však velmi pravděpodobné, že takto nějak vypadá v očích Googlu budoucnost vyhledávání.
Zdroj: Reuters, PhoneArena, Exploding Topics