Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

IMAX pouští VR - přichází nový typ zábavy

redakce 10.02.2019

Není tomu tak dlouho, kdy firma s největšími imerzivními kinosály vsadila na virtuální realitu. Společnost IMAX otevřela po celém světě celkem sedm VR center. V každém z nich si účastníci mohli zvolit z nabídky her, sociálních zážitků nebo krátkých filmů. 

Pro vývoj těchto středisek IMAX uvolnil 50 milionů dolarů. Společně se svým partnerem, firmou Google, měl v úmyslu vytvořit kameru nové generace, která měla filmovým tvůrcům uskutečnit ve virtuální realitě ty nejodvážnější sny.

Realita však zůstala za očekáváním. Projekt kamery budoucnosti byl zrušen, a výsledkem investice ve výši 50 milionů byl jediný titul – Justice League, který nebyl určený pro velký kinosál, a může si ho zakoupit a přehrát i domácí uživatel. Začalo docházet k uzavírání VR center. V prosinci minulého roku IMAX oznámil svým akcionářům, že zbývající centra a „investice do VR obsahu“ budou omezovány.

Vstupují noví hráči

Propojení virtuální reality a kinosálů se v teorii zdálo být přínosné. Velký hráč jako IMAX však tuto oblast pomalu opouští; jakou šanci tedy mají ostatní?

Zatímco IMAX svoje centra ukončoval, do této oblasti vstoupily jiné velké řetězce. S použitím kvalitnější virtuální reality a s menším počtem kinosálů. Nejnovějším z těchto pomalu se rozvíjejících se pokusů je velký multiplex v San José v Kalifornii. Prodávají se zde zážitky od VR společnosti Spaces. 

Například titul Terminator: Salvation, je zážitkem čtyři osoby, pojatý jako akční film. Je také dalším pokusem společnosti Cinemark, třetím největším řetězcem v USA, který do této oblasti vstupuje.

Dotykový svět bombarduje podněty

„V současnosti už se zpravidla nehovoří o VR filmech, ale pro toto nové odvětví se vžilo označení XR, Experience Reality – tedy médium založené na zážitcích“ říká k tomu Jan Buriánek, expert na vizualizace z firmy AV MEDIA.

Location-based virtual reality (LBVR) je v současnosti paprskem světla v jinak pochmurném úsvitu technologie. Ale podobně jako v jiné oblasti spotřební elektroniky, je to příliš široký termín pro obsáhnutí celého spektra různé kvality. Na jednom, levném pólu se nacházejí kiosky a VR centra, v nichž si účastník oblékne decentní headset, anebo mobilní řešení s nízkým výkonem – pro zážitky z titulů, které jsou komerčně dostupné také pro domácí uživatele.

Druhý pól spektra je tak odlišný, jako kdyby se jednalo o úplně jinou technologii. Společnosti The Void, Dreamscape Immersive a Zero Latency nyní nabízí zákazníkům high-end VR zážitky, které se nepodobají ničemu jinému na trhu. S haptickým oblečením se účastník toulá volným prostorem. Trackery upevněné na rukách a nohách zajišťují, že může vidět také své vlastní tělo. Vše, co vidí ve VR, je mapováno do fyzického prostoru, takže když vztáhne ruku, aby se dotknul stěny, skutečně se jí dotkne. Stejně tak je možné uchopovat nástroje a zbraně. Výsledkem je zázračný taktilní svět, který účastníka bombarduje vnějšími podněty, synchronizovanými s virtuálním světem.

Nyní v počátcích

Toto pojetí virtuální reality se nachází ve stadiu zrodu. Koncem roku 2019 bude tzv. „free roam“ VR existovat na méně než 1 000 místech na světě – a jenom 36 z těchto míst budou filmové kinosály. Zbytek tvoří tématické parky, turistické atrakce, a další zábavní destinace.

Cinemark se na celou věc zatím dívá jako na test, ale jeho šéf Mark Zoradi se domnívá, že dokáže předpovědět výsledek. Představuje si budoucnost v zážitcích pro rodiny na víkendové odpoledne, a jinou zábavu v noci pro teenagery a dospělé. „Nad VR bych rozhodně nelámal hůl – nové atrakce slibují velké zážitky,“ dodává.

[email protected]


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme