Výzkumný tým amerických datových analytiků společnosti Recurrent zkoumal, jak nízké teploty ovlivňují dojezd elektromobilů. Pro účely studie byla analyzována reálná jízdní data z více než 18 000 amerických vozidel. Zahrnovala 20 modelů různých výrobců ( žádný vůz Škoda v přehledu nefiguruje).
Studie rovněž shromáždila desítky tisíc informací z palubních zařízení, která poskytují údaje o spotřebě energie. Podle očekávání výzkumníci zjistili, že dojezd všech analyzovaných vozů se snižuje, když je teplota pod bodem mrazu. Existují však velké rozdíly. Téměř všechny elektromobily v testu, které byly vybaveny tepelným čerpadlem, ujely výrazně delší vzdálenost, než jejich řidiči museli zamířit k další dobíjecí stanici. Existovaly pouze dvě výjimky.
Mohlo by vás zajímat
Jak tepelná čerpadla zajistí větší dojezd
Odpadní teplo produkované elektromobily během jízdy je zanedbatelné. Ukazuje to jednoduchý test. U vozidla se spalovacím motorem je kapota po jízdě zahřátá i v zimě. U elektromobilu však řidič rozdíl v teplotě téměř nezaznamená. Baterie navíc zůstává studená a dodává méně energie, protože chemické a fyzikální procesy probíhají při teplotách pod bodem mrazu pomaleji.
Dalším důvodem kratšího dojezdu je topení, které v zimě udržuje cestující v elektromobilu v teple. V automobilech se spalovacím motorem lze k vytápění využít odpadní teplo z motoru. To však v elektromobilu není k dispozici. Topení tedy čerpá potřebnou energii z baterie. To má také za následek kratší dojezd.
Pokud je vůz vybaven tepelným čerpadlem, funguje jako reverzní klimatizace. Pomocí chladiva a komprese dokáže velmi účinně ohřívat studený venkovní vzduch, a tím zahřívat baterii i interiér. Výsledek: dojezd se snižuje výrazně méně než u elektromobilů jezdících bez tepelného čerpadla.
Mohlo by vás zajímat
Toto jsou výsledky studie
Podrobný seznam přesně ukazuje, jaký dojezd ztrácejí e-auta při teplotě pod bodem mrazu ve srovnání s ideální teplotou, která se pohybuje mezi 20 a 23 stupni Celsia. Na základě analýz společnosti Recurrent se zdá být jasné, že je lepší neplánovat dlouhé cesty v zimě například s vozem Volkswagen ID.4 bez tepelného čerpadla.
Elektrická auta s nejlepším dojezdem v zimě
Vozidlo | Tepelné čerpadlo | Dojezd ve srovnání s normální teplotou (%) |
Tesla Model X | ano | 89 |
Tesla Model S | ano | 88 |
Audi e-tron | ano | 87 |
Tesla Model 3 | ano | 87 |
Tesla Model Y | ano | 86 |
Hyundai Ioniq 5 | ano | 85 |
Hyundai Kona | ano | 84 |
Rivian R15 | ne | 83 |
BMW iX | ano | 83 |
Nissan Aryia | ano | 83 |
Kia EV9 | ano | 82 |
Rivian R1T | ne | 81 |
Kia EV6 | ano | 80 |
Tesla Model 3 | ne | 79 |
Nissan LEAF | ne | 78 |
Tesla Model S | ne | 77 |
Ford F-150 Lightning | ne | 74 |
Chevrolet Eqinox | ano | 74 |
Cadillac Lyriq | ano | 72 |
Chevrolet Bolt | ne | 69 |
Ford Mustang Mach-E | ne | 66 |
Volkswagen ID.4 | ne | 63 |
Hádanka na závěr
Jak je patrné z tabulky, zejména dva vozy se vymykají logice, podle které elektromobily s tepelnými čerpadly dojedou dál než konkurence. Chevrolet Equinox a Cadillac Lyriq jsou daleko vzadu se 74 %, resp. 72 % ve srovnání s dojezdem při běžných teplotách. Oba vozy vyrábí General Motors a jsou vybaveny tepelným čerpadlem. Výzkumný tým Recurrent údaje třikrát zkontroloval, aby vyloučil chybu. Žádost o vyjádření společnosti General Motors zůstala zatím však bez odpovědi.
Zdroj: RecurrentAuto