Přejít k hlavnímu obsahu

Jak velký dojezd elektromobily v zimě ztrácejí? Analýza ukazuje tvrdá fakta

Josef Mika 19.01.2025
info ikonka
Zdroj: Midjourney (vygenerováno pomocí AI)

Datově analytická společnost Recurrent zkoumala, jak se mění dojezd elektromobilů v zimě. Špatná zpráva: dojezd všech testovaných elektromobilů se v chladu citelně snižuje. Vozidla s tepelným čerpadlem však obvykle dojedou mnohem dále.

Kapitoly článku

Výzkumný tým amerických datových analytiků společnosti Recurrent zkoumal, jak nízké teploty ovlivňují dojezd elektromobilů. Pro účely studie byla analyzována reálná jízdní data z více než 18 000 amerických vozidel. Zahrnovala 20 modelů různých výrobců ( žádný vůz Škoda v přehledu nefiguruje).

Studie rovněž shromáždila desítky tisíc informací z palubních zařízení, která poskytují údaje o spotřebě energie. Podle očekávání výzkumníci zjistili, že dojezd všech analyzovaných vozů se snižuje, když je teplota pod bodem mrazu. Existují však velké rozdíly. Téměř všechny elektromobily v testu, které byly vybaveny tepelným čerpadlem, ujely výrazně delší vzdálenost, než jejich řidiči museli zamířit k další dobíjecí stanici. Existovaly pouze dvě výjimky.

Mohlo by vás zajímat

Jak tepelná čerpadla zajistí větší dojezd

Odpadní teplo produkované elektromobily během jízdy je zanedbatelné. Ukazuje to jednoduchý test. U vozidla se spalovacím motorem je kapota po jízdě zahřátá i v zimě. U elektromobilu však řidič rozdíl v teplotě téměř nezaznamená. Baterie navíc zůstává studená a dodává méně energie, protože chemické a fyzikální procesy probíhají při teplotách pod bodem mrazu pomaleji.

Dalším důvodem kratšího dojezdu je topení, které v zimě udržuje cestující v elektromobilu v teple. V automobilech se spalovacím motorem lze k vytápění využít odpadní teplo z motoru. To však v elektromobilu není k dispozici. Topení tedy čerpá potřebnou energii z baterie. To má také za následek kratší dojezd.

Pokud je vůz vybaven tepelným čerpadlem, funguje jako reverzní klimatizace. Pomocí chladiva a komprese dokáže velmi účinně ohřívat studený venkovní vzduch, a tím zahřívat baterii i interiér. Výsledek: dojezd se snižuje výrazně méně než u elektromobilů jezdících bez tepelného čerpadla.

Mohlo by vás zajímat

Toto jsou výsledky studie

Podrobný seznam přesně ukazuje, jaký dojezd ztrácejí e-auta při teplotě pod bodem mrazu ve srovnání s ideální teplotou, která se pohybuje mezi 20 a 23 stupni Celsia. Na základě analýz společnosti Recurrent se zdá být jasné, že je lepší neplánovat dlouhé cesty v zimě například s vozem Volkswagen ID.4 bez tepelného čerpadla.

Elektrická auta s nejlepším dojezdem v zimě

Vozidlo Tepelné čerpadlo Dojezd ve srovnání s normální teplotou (%)
Tesla Model X ano 89
Tesla Model S ano 88
Audi e-tron ano 87
Tesla Model 3 ano 87
Tesla Model Y ano 86
Hyundai Ioniq 5 ano 85
Hyundai Kona ano 84
Rivian R15 ne 83
BMW iX ano 83
Nissan Aryia ano 83
Kia EV9 ano 82
Rivian R1T ne 81
Kia EV6 ano 80
Tesla Model 3 ne 79
Nissan LEAF ne 78
Tesla Model S ne 77
Ford F-150 Lightning ne 74
Chevrolet Eqinox ano 74
Cadillac Lyriq ano 72
Chevrolet Bolt ne 69
Ford Mustang Mach-E ne 66
Volkswagen ID.4 ne 63

Hádanka na závěr

Jak je patrné z tabulky, zejména dva vozy se vymykají logice, podle které elektromobily s tepelnými čerpadly dojedou dál než konkurence. Chevrolet Equinox a Cadillac Lyriq jsou daleko vzadu se 74 %, resp. 72 % ve srovnání s dojezdem při běžných teplotách. Oba vozy vyrábí General Motors a jsou vybaveny tepelným čerpadlem. Výzkumný tým Recurrent údaje třikrát zkontroloval, aby vyloučil chybu. Žádost o vyjádření společnosti General Motors zůstala zatím však bez odpovědi.

Zdroj: RecurrentAuto


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme