Přejít k hlavnímu obsahu

Konkurence pro Teslu: Sony představila svůj prototyp elektrického auta

Jiří Palyza 08.01.2020
info ikonka
Zdroj:

Na letošním veletrhu CES je elektromobilita v popředí zájmu. Největší překvapení přišlo z Japonska: zatímco Toyota oznámila plány pro své vlastní město, technologický koncern Sony představil prototyp svého vlastního auta.

Gigant z oblasti elektroniky, společnost Sony, se překvapivě zařadila k výrobcům automobilů. Japonská společnost představila na technologickém veletrhu CES v LasVegas prototyp elektrického automobilu. O výrobních plánech zatím pomlčela. Japonský výrobce automobilů, Toyota, se pro změnu pochlubil vizí svého "zkumavkového města" pro testování budoucích technologií, ke kterým patří např. robotická auta. Jeho konkurent Hyundai představil prototyp leteckého taxi a Daimler prostřednictvím svého koncepčního vozidla zprostředkovává pohled na to, jak by mohla vypadat mobilita ve vzdálené budoucnosti.

Koncepční vůz od Sony ale zůstal největším překvapením, provázejícím zahájení veletrhu CES. Prototyp Vision-S demonstruje možnosti technického vývoje, které pochází z vývojové dílny výrobce; sdělil v rámci prezentace dne 6. ledna generální ředitel, Kenichiro Yoshida. Kromě softwaru, senzorů a bezpečnostních technologií zahrnuje také kompletní zábavní systém. "Tento prototyp ztělesňuje náš příspěvek k budoucnosti mobility", řekl Yoshida.

Sony vůz vyvinula společně s celou řadou partnerů, především s Magdou Steyrovou z Rakouska, ale také třemi předními německými dodavateli komponent: Boschem, Continentalem a ZF. Speciálně vyvinutá elektrická platforma je vhodná pro pohon i jiných typů vozidel, jako např. SUV. Sony je mimo jiné silná i v oblasti kamerových senzorů, které se používají v mnoha chytrých telefonech. V interiéru Vision-S je rozměrný displej, který zabírá takřka celou jeho šířku.

Vstup elektronických koncernů do rozvíjející se oblasti elektromobilů odborníci očekávali už delší dobu. To se čekalo i od Apple – vývojová skupina iPhone zkrátila svůj vývojový program a v současnosti se zaměřuje na technologii robotických automobilů.

Toyota plánuje město budoucnosti

sonyauto1

Společnost Sony představila na CES v Las Vegas prototyp vlastního elektrického automobilu.

Navzdory překvapení od Sony byl nejvíce ambiciozním oznámením zahájení veletrhu CES plán Toyoty postavit experimentální město budoucnosti pro stále více testované technologie, mezi které patří autonomní jízda v reálných prostředích. Jak oznámil šéf společnosti, Akio Toyoda, je k tomu účelu potřeba přestavět areál vyřazené továrny výrobce automobilů poblíž Mount Fuji. V kompaktním "Woven City", by mělo zpočátku žít přibližně 2000 obyvatel, včetně zaměstnanců Toyoty s jejich rodinami, důchodců a výzkumníků. Položení základního kamene se plánuje na příští rok.

Místo má rozlohu přes 70 hektarů. Jako urbanista byl najat špičkový dánský architekt, Bjarke Ingels. Velká část infrastruktury, například systémy s palivovými články pro výrobu energie, bude uložena pod zemí. Hlavní roli v tomto konceptu hrají autonomní víceúčelová vozidla Toyota, které lze použít nejen k přepravě obyvatel, ale také jako mobilní obchody nebo kanceláře. Už před dvěma lety koncern představil vůz ve tvaru krabice s názvem e-Palette. Jihokorejský konkurent Hyundai přišel v pondělí s podobným konceptem.

Třiašedesátiletý generální ředitel Toyoda se svěřil, že budování města budoucnosti je pro něj celoživotním snem. Uznává, že se objeví mnoho skeptiků: "Je to blázen? Myslí si, že je nějakým japonským Willy Wonkou?", žertoval Toyoda s odkazem na postavu z filmu Karlík a továrna na čokoládu. Je ale přesvědčen, že z jeho plánu bude mít prospěch každý, protože umožní zkoumat souhru různých technologií na jednom místě.

Toyota ale není první technologickou společností, která se snaží vybudovat městskou infrastrukturu. Už v roce 2017 Google oznámil podobný projekt v kanadské metropoli Torontu, nicméně pouze na ploše necelých pěti hektarů.

Daimler se nechal inspirovat sci-fi

sonyauto2

Momentálně nejsou o prototypu Sony Vision-S známé žádné další podrobnosti.

Daimler se ve své prezentaci "Vision AVTR" naopak zaměřil více na přírodu než město. Koncept vozu byl navržen ve spolupráci s tvůrci filmu Avatar režiséra Jamese Camerona. Měl by ukázat možnosti interakce mezi člověkem, strojem a prostředím. Což je i motiv, který hraje důležitou roli ve filmu z roku 2009.

Ústřední bod své budoucí strategie Daimler vidí v otázce udržitelnosti. Do roku 2039 má být celá flotila nových modelů Mercedes-Benz CO2 neutrální. Koncept "Vision AVTR" je vytvořený z udržitelných materiálů a měl by být provozován s tzv. organickou čili bezkovovou baterií na bázi vody, alespoň v představách jeho vývojářů. Zda se podobné technologie objeví v automobilech pro reálný provoz bude ještě trvat dle mínění představitelů Daimlera přibližně 15 let.

Na úvod veletrhu CES se ukázalo, jak plány na budoucnost robotických vozů nabývají stále konkrétnějších podob. Do odvětví vstupují také noví hráči. Qualcomm, výrobce čipů, oznámil vstup do oblasti trhu s počítači pro automatizované řízení a robotická taxi. První vozidla se systémy Qualcomm by měla vyjet do ulic v roce 2023. Čínský specialista na drony, společnost DJI, chce rozhýbat trh s laserovými radary, prostřednictvím kterých robotická auta skenují své okolí. Chystá uvést zařízení, která budou mnohem levnější, než doposud.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme