Co se vlastně se vzorkem děje, vás samozřejmě moc nezajímá. Pojďme se přesto podívat, jak takový z vnějšího pohledu jednoduchý proces ve skutečnosti probíhá, a jaké systémy ho vlastně řídí.
Rychlá a přesná diagnostika k dnešní zdravotní péči nezbytně patří. Lékaři potřebují pro efektivní léčbu pacienta včas znát přesné výsledky požadovaných laboratorních testů. A na druhé straně i pacient dnes často potřebuje mít výsledky svých testů v ruce co nejdříve. Tedy nejlépe ve svém mobilním telefonu. Zvlášť dnešní pandemie tyto požadavky na moderní laboratorní systémy zdůrazňuje. Od začátku covidové pandemie totiž nároky na elektronické zasílání výsledků testů pacientům rapidně narostly. Před pandemií se totiž výsledky pacientům prakticky neposílaly.
Každá žádanka na laboratorní vyšetření je přesně zaevidovaná, a to i včetně oskenované objednávky. | Zdroj: Selma
Samotné systémy toho však samozřejmě musí umět daleko víc. Musí zajistit bezpečnou komunikaci mezi lékaři a laboratořemi, logistiku svážení a zpracování vzorků, diagnostiku vzorků, datové analýzy a statistiky nad zpracovávanými a ukládanými daty, tisky výsledků nebo jejich elektronickou distribuci pacientům. Zajišťují také finanční agendu laboratoří se zdravotními pojišťovnami, integraci s informačními systémy nemocnic, ale i jednotlivých ambulancí, nebo sdílení dat s informačním systémem ÚZIS a dalšími systémy.
Při podrobnějším pohledu je vidět, že se tedy jedná o složitý komplexní systém, na který jsou kladeny další vysoké požadavky z hlediska výkonu, bezpečnosti a spolehlivosti. Ale upřímně, na který systém se dnes, a zejména ve zdravotnictví, takové požadavky nekladou.
Unikátním řešením, které se v Česku využívá ke zpracování lékařských požadavků (laboratorních žádanek), materiálů a výsledků v laboratořích, je systém Selma od společnosti CNS z Mělníka. Selma dorostla do uceleného modulárního řešení, které dnes v Česku řídí pohyby lékařských požadavků, materiálů a výsledků mezi ambulancemi lékařů a 13 připojenými laboratořemi.
Během uplynulých 12 měsíců bylo pomocí Selmy provedeno přes 2,5 milionu laboratorních testů, což je 22% meziroční nárůst. Na zdravotní pojišťovny byly vykázány výkony v celkovém objemu přes 1,3 miliardy Kč.
V žádance na laboratorní vyšetření se také eviduje i typ odebraného vzorku. | Zdroj: Selma
A jak to tedy celé funguje? Lékař vydá žádanku na laboratorní vyšetření a pacient si nechá odebrat vzorek. Vydané žádanky a odebrané vzorky jsou ze zdravotnického zařízení dopraveny do laboratoře. Zde proběhne v rámci aplikace Selma digitalizace žádanek. Operátor vytiskne čárové kódy, a s jejich pomocí vytvoří vazbu mezi žádankou a odebraným vzorkem. Následně zapíše informace o žádajícím lékaři a pacientovi, a pomocí OMR analýzy provede načtení požadovaných vyšetření. Poté dojde k odeslání žádanky do laboratorního informačního systému, který ve spolupráci s připojenými analyzátory provede diagnostiku dle zadaných požadavků na vyšetření.
V případě, že laboratoř není z nějakého důvodu schopna vzorek zpracovat, má laborant možnost odeslat vzorek dále do jiné laboratoře. Systém automaticky výsledky přiřadí k žádankám a dále řídí distribuci papírových a elektronických výsledků dle nastavených pravidel. Lékař, který se potřebuje rychle dozvědět informace o stavu svých požadavků na vyšetření, může využít Zákaznické centrum. To mu po ověření jeho identity (v souladu s GDPR) může požadované výsledky sdělit.
A co čeká Selmu do budoucna? Samozřejmě řada technologických vylepšení ke zvýšení efektivity celého systému. Ale v první řadě je to vývoj potřebných komponent ke sdílení dat, které umožní naplnit požadavky Zákona o eHealth, který byl přijat na konci letošního srpna.