"Myslím, že v příštích letech uvidíme určitý odklon od absolutního navigačního systému GPS směrem k více referenčnímu navigačnímu systému, podobnému tomu, když se lodě orientovaly podle hvězd," uvedl Peter Wilczynski, produktový ředitel společnosti Maxar. Podle něj "GPS nemusí být v příštím konfliktu k dispozici," což činí vývoj alternativních navigačních systémů kriticky důležitým.
Jak systém funguje
Technologie je založena na systému Precision3D Registration (P3DR), který dokáže automaticky georeferencovat obrazová data v reálném čase. Systém pracuje s rozlišením 50 centimetrů nebo lepším a dosahuje přesnosti 3 metrů ve všech rozměrech. "Naše přesnost je stejně dobrá v Pchjongjangu jako v Londýně nebo New Yorku," uvádí Maxar na svých webových stránkách.
Klíčové vlastnosti systému:
- Automatické zpracování bez nutnosti lidského zásahu
- Funguje s videem v reálném čase i jednotlivými snímky
- Obsahuje měřítko jistoty pro indikaci přesnosti při zhoršených podmínkách
- Možnost integrace s různými platformami a senzory
Plány do budoucna
Maxar plánuje dokončit několik pilotních programů s domácími i zahraničními výrobci dronů do příštího léta a poté technologii široce zpřístupnit. Společnost spolupracuje s různými partnery napříč výrobním řetězcem, včetně výrobců gimbálů a bezpilotních leteckých prostředků.
Význam pro obranu
Vývoj této technologie má zvláštní význam v kontextu současných geopolitických událostí. Zkušenosti z Ukrajiny ukázaly zranitelnost GPS vůči rušení, což podtrhuje potřebu spolehlivých alternativních navigačních systémů. Tato nová technologie by mohla poskytnout kriticky důležitou záložní možnost pro situace, kdy je GPS nedostupné nebo nespolehlivé.
Systém P3DR nabízí:
- Celosvětové pokrytí s přesností 3 metrů ve všech dimenzích
- Schopnost zpracovávat šikmé i kolmé snímky
- Možnost integrace do pozemních kontrolních stanic i palubních systémů
- SDK pro rychlejší integraci s video platformami
Tento vývoj představuje významný krok vpřed v oblasti navigačních technologií a mohl by zásadně změnit způsob, jakým se budou letadla, drony a další zařízení v budoucnu orientovat v prostoru. Otázkou ale je, jak by mohl tento systém fungovat nad mořem.