Nové vozy musí projít technickou kontrolou poprvé po čtyřech letech, ojeté vozy pak každé dva roky. K tomu je třeba se obrátit na stanice technických kontrol. Testovací normy se však příliš nemění a podle odborníků už neodpovídají dnešnímu vybavení moderních vozů. Důvodem je, že rychle se rozvíjející automatizace a elektrifikace vozidel, jako jsou nové povinné asistenční systémy, se dosud netestovaly.
Zatímco v ČR ministerstvo dopravy žádné speciální předpisy pro technickou kontrolu elektromobilů nepřipravuje, v Německu tamní zkušební organizace TÜV a Dekra přišly s iniciativou nazvanou „Charta 2030“. V dokumentu popisují, jak by se měly technické kontroly moderních aut v budoucnu změnit.
Jak by měly technické kontroly automobilů vypadat (alespoň v Německu)
Zkušební organizace uvádějí následující hlavní body pro další rozvoj technických kontrol:
- Rozsáhlejší testování: stávající kontroly se mají revidovat nebo doplnit, například pro automatizované a propojené systémy řízení.
- Dynamické testy: dynamické zkoušky funkce a účinnosti jsou určeny k doplnění statických zkoušek stavu elektroniky. V budoucnu by se zkušební jízdou mohlo zjistit, zda rozpoznávání dopravních značek nebo asistent nouzového brzdění skutečně fungují.
- Software: je třeba zkontrolovat také software vozidla, například zda jsou nainstalovány všechny aktualizace.
- Údaje o vozidle: poskytování a přístup (prostřednictvím rozhraní OBD/OTA vozidla) ke všem informacím o vozidle důležitým pro vyšetřování by měly být zakotveny v zákoně.
- Datový soubor vozidla: všechny relevantní údaje týkající se vozidla by měly být uloženy v elektronickém souboru vozidla.
- Online zkoušky: testy, které se konají přímo na místě ve stanicích STK, by měly být doplněny zkouškami na dálku. Na základě informací o vozidle mají být rozpoznány anomálie v bezpečnostně a ekologicky relevantních součástech, sestavách a systémech a má se zkontrolovat obnovení cílového stavu.
- Měření znečišťujících látek: měření výfukových plynů by se mělo doplnit měřením oxidů dusíku u vznětových motorů a počtu pevných částic u zážehových motorů.
Mohlo by vás zajímat
- Vysokonapěťové zkoušky: měly by se zavést různé nové vysokonapěťové testy baterií, motorů a nabíjecích přípojek speciálně pro elektromobily.
- Nové zákony: jsou zapotřebí nové právní normy, zejména pro přístup k údajům o vozidlech.
Seznam je v současné době pouze návrhem. Je však pravděpodobné, že technické kontroly se vzhledem k nové technice automobilů budou muset upravit. Špatná zpráva pro majitele vozů: němečtí odborníci zároveň předpokládají, že rozsáhlejší kontroly budou mít za následek i vyšší náklady pro motoristy.
Zdroj: Charta 2030