Přejít k hlavnímu obsahu

Na 300 kilometrů nabito za pět minut: super baterie bude brzy skutečností

Josef Mika 22.12.2024
info ikonka
Zdroj: senivpetro/Freepik

Analytici P3 právě zveřejnili svůj nový žebříček rychlosti nabíjení elektromobilů. Magickou hranicí je zde 300 km za 20 min, které se podařilo dosáhnout pouze třem z testovaných vozů. Baterie od partnera Mercedesu, společnosti ProLogium, nyní ale zvládne 300 km za pět minut, navíc byla už certifikována německým zkušebním sdružením TÜV.

Kapitoly článku

Tchajwanský specialista na baterie ProLogium je partnerem společnosti Mercedes-Benz od roku 2016. Cílem je společný vývoj polovodičových baterií, které se mají v budoucnu používat v plně elektrických modelech stuttgartské automobilky. Nyní se zdá, že se spolupráce vyplácí. V prosinci sdružení TÜV Rheinland certifikovalo novou automobilovou baterii od ProLogium, která už dopředu vzbudila značný rozruch.

Energetická hustota této polovodičové baterie je totiž téměř o 80 % vyšší než u běžných lithium-železo-fosfátových baterií (LFP). To znamená nejen výrazné snížení hmotnosti při stejném dojezdu, ale také skokové zkrácení doby nabíjení. Ta se zkrátila o více než 83 procent. Zatímco špičkové modely elektrických aut jako Porsche Taycan nebo Kia EV6 dokázaly nedávno nabít baterii na 300 kilometrů za 20 minut, s novou polovodičovou baterií to bude možné za pět minut. Zastávka s elektrickým vozem u dobíjecí stanice by tak v budoucnu neměla trvat o nic déle než s autem se spalovacím motorem u benzínky. Navíc další zastávka na dobíjení bude až po ujetí více než 1 000 kilometrů, a to i při svižné jízdě.

Mohlo by vás zajímat

Nová baterie může způsobit revoluci na trhu

Zakladatel ProLogium Vincent Yang označil tento úspěch za "milník", který z dlouhodobého hlediska změní trh. Od svého založení před 18 lety společnost pracovala na této inovaci, která se nyní stala „certifikovanou skutečností“. Yang ve svém prohlášení také naznačil technické překážky, které bylo nutné v průběhu tohoto pracovního maratonu překonat. Společnosti se mimo jiné podařilo pro baterie elektromobilů vyvinout keramické vrstvy bez separátorů a stoprocentně kompozitní křemíkové anody. Yang již oznámil "další převratné inovace" pro veletrh CES 2025, který začíná 7. ledna v Las Vegas.

Mohlo by vás zajímat

Kvantový skok pro napájení elektromobilů

Polovodičové baterie se považují za technologii budoucnosti pro e-mobilitu. Díky své obrovské energetické hustotě umožňují nejen delší dojezd a rychlejší nabíjení, ale jsou také mimořádně bezpečné, odolné a šetří zdroje. Pro evropské výrobce automobilů je tato technologie také příležitostí, jak v závodě o vývoj baterií dohnat čínské konkurenty, jako jsou CATL nebo BYD.

Protože baterie je stále rozhodujícím prvkem při stanovování ceny celého elektromobilu, mnozí odborníci ji považují za klíčovou součást v celosvětové konkurenci. Jde o potřebné odborné znalosti, ale také o otázku používaných surovin a jejich dostupnost s cílem minimalizovat závislosti.

Zdroj: P3 Group, ProLogium


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme