Přejít k hlavnímu obsahu

Mýty versus realita: jak dlouho skutečně vydrží baterie elektromobilu? Testováno na 7000 vozech

Jiří Palyza 02.12.2024
info ikonka
Zdroj: Dall-e (vytvořeno pomocí umělé inteligence)

Životnost baterií elektromobilů je kontroverzní téma, které je mimo jiné opředeno i mnoha mýty. Vede k diskuzím mezi zastánci a kritiky, a kromě ceny se do budoucna může stát i jedním z hlavních parametrů při rozhodování o nákupu elektromobilu. Jedna a analýz ale ukazuje, že baterie vydrží mnohem déle, než mnozí předpokládají.

Kapitoly článku

Studie zkoumala kondici baterií: nad některými závěry zůstávají otazníky

O elektromobilitě koluje mnoho polopravd, včetně mýtu, že baterie e-aut se stávají nepoužitelnými již po několika letech a výrazně tak snižují hodnotu vozidel při dalším prodeji.

Výsledky nové studie poradenské společnosti P3 tento předsudek vyvrací. Analyzovala údaje z více než sedmi tisíc elektromobilů a závěr je jasný: moderní baterie si zachovávají svůj výkon mnohem déle, než se často předpokládá.

Baterie elektromobilů: zpočátku rychlá ztráta, z dlouhodobějšího pohledu stabilní

Společnost P3 provedla společně se startupem Aviloo, který má přístup k více než šedesáti tisícům testů baterií, komplexní analýzu životnosti baterií elektromobilů. Výsledky byly zveřejněny v technickém dokumentu, zaměřeném na „zdravotní stav“ zdrojů energie (SoH, State of Health), čili klíčový údaj, který hodnotí stav baterie na základě její zbývající kapacity.

Mohlo by vás zajímat

Studie ukazuje, že baterie znatelně ztrácejí kapacitu především v průběhu prvních 30 000 kilometrů: v průměru se využitelná kapacita sníží ze 100 na přibližně 95 procent. U vozu s dojezdem 300 kilometrů to znamená, že po dosažení uvedeného nájezdu se dojezdová vzdálenost sníží přibližně na 285 kilometrů.

Po ujetí prvních nižších desítek tisíc kilometrů se však ztráta kapacity výrazně stabilizuje. Vozidla, která ujela 100 000 kilometrů, stále dosahují v průměru 90 % své původní kapacity. I po 200 000 kilometrech zůstává hodnota často nad 87 procenty, a tedy zřetelně nad záručními podmínkami většiny výrobců.

Mohlo by vás zajímat

Baterie pro elektromobily: delší životnost, než se očekávalo

Studie ale poukázala jak na pozitivní, tak i problematické případy. Zatímco některé elektromobily mají i po ujetí více než dvou set tisíc kilometrů stále více než 95 % původní kapacity baterie, jiné modely ztrácejí svůj výkon mnohem rychleji.

V ojedinělých případech klesla kapacita pod 90 % již po nájezdu 10 000 kilometrů a byly i vozy, kde to bylo dokonce pod 80 %. Tyto drastické odchylky však obvykle lze přičíst výrobním vadám nebo poškození baterie. Takové problémy jsou výrobci považovány za vady kryté zárukou a jsou odpovídajícím způsobem kompenzovány.

Podle studie P3 závisí rychlost ztráty kapacity baterie do značné míry i na chování uživatele a použité technologii. Časté rychlé nabíjení, extrémní teplo nebo chlad, ale i agresivní zrychlování kladou na baterii obzvláště vysoké nároky a urychlují ztrátu kapacity.

Mohlo by vás zajímat

I dynamika jízdy má vliv na životnost baterie

Na druhou stranu mírný styl jízdy v kombinaci s šetrným nabíjením může výrazně prodloužit životnost baterie. Rozhodující roli hraje také kvalita systémů řízení akumulátorů, používaných výrobci.

Moderní baterie často vydrží déle, než stanoví záruka výrobce. Ta se obvykle vztahuje na osm až deset let stáří nebo nájezd až 250 000 kilometrů. Podle P3 se dřívější prognózy stárnutí baterií, založené na laboratorních testech jednotlivých článků, ukázaly jako příliš pesimistické. Současné údaje z provozu ukazují, že skutečná kapacita zůstává v každodenních podmínkách stabilnější, a to i při vysokém počtu ujetých kilometrů.

Z hlediska ekonomiky provozu zůstává baterie efektivní i po ujetí většího množství kilometrů. Ve většině případů je její hodnota na úrovni 80 % i po nájezdu, přesahujícím 100 000 km.

Efektivitu využití již vyrobených akumulátorů by zvýšila možnost je posléze využít například ve stacionárních úložných bankách. A po definitivním ukončení jejich životního cyklu recyklace obsažených surovin.

Zdroj: P3 (White Paper), Electrive, Clean Technica


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme