Placení v supermarketech i kdekoliv jinde, kde je u pokladen podporována technologie bezkontaktního placení (NFC), by v blízké budoucnosti mohlo nabídnout další rozšířené možnosti. Platební terminály by zároveň mohly přímo zkontrolovat vaše ID, a tedy věkový limit při nákupu alkoholu, a tím by odpadla fáze "volání obsluhy" pokud např. nyní platíte na samoobslužných pokladnách.
Také dokáže přidat věrnostní body na váš účet, případně vystavit digitální účtenku. Nová inovace "víceúčelového klepnutí" bude ale také znamenat více možností ke sledování.
Víceúčelové klepnutí, takzvaný "Multi-purpose Tap", by mohlo už brzy dále rozšířit možnosti bezkontaktního placení. Jeho prostřednictvím bychom měli získat následující možnosti:
Rychlejší realizaci plateb: platby půjde realizovat pouhým klepnutím.
Zvýšení bezpečnosti: NFC je obecně považováno za bezpečný způsob placení. Zranitelnosti jsou sice známé, ale vzhledem ke komplikovanosti potenciálního útoku se s nimi v praxi nesetkáváme. Úroveň bezpečnosti by ovšem u "Multi-purpose Tap" měla být ještě vyšší.
Elektronické účtenky: do budoucna už nebude nutný tisk účtenek, zákazníci je budou mít k dispozici v rámci svého účtu v digitální podobě.
Ústup plastikových karet: fyzické platební karty by se mohly stát zastaralými, stále více by je mohlo nahrazovat bezkontaktní placení smartphony, hodinkami a prsteny.
Ověřování věku: při nákupu alkoholu a tabákových výrobků by se mohl zjednodušit proces ověření věku zákazníka. To by mohlo probíhat na úrovni ID přiřazeného k bezkontaktnímu placení, které bude obsahovat i údaj o věku uživatele.
Kdy bude nová technologie k dispozici?
Přesné datum, kdy bude "Multi-purpose Tap" uveden do praxe v supermarketech a diskontech, zatím není známo. Přípravy jsou však v plném proudu a mají přinést revoluci v placení jak pro zákazníky, tak i pro prodejce.
Vize víceúčelového klepnutí při bezkontaktních platbách ale vyvolává i některé otázky, týkající se ochrany osobních údajů a soukromí. Koncept by mohl být obchodníky použit k cílení marketingové komunikace, sledování zákaznických zvyklostí a dalších údajů, které by poté byly využívány k poskytování různých výhod a bonusů. To už je na celé věci poněkud méně lákavé.
Podrobnosti o tom, jak by vše maloobchodníci i řetězce, zpracovávající platby, využili v reálném nasazení, prozatím nejsou známy. Nicméně příliš snadné propojení aktivity zákazníka s jeho individuálním profilem může maloobchodníkům z pohledu bezpečnosti a ochrany osobních údajů způsobit nejrůznější problémy.
Zdroj: The Verge