Pohodlné nastupování, nakládání a dobrý přehled jsou hlavními důvody, proč si zákazníci vybírají SUV nebo crossover s vyšším podvozkem. Nejen na českém trhu je momentálně hlavní pozornost upřena na významnou tuzemskou novinku – Škodu Elroq. Od ní si největší česká automobilka slibuje výraznou podporu nástupu elektromobility. V nabídce celého koncernu VW zaujala atraktivní pozici z hlediska velikosti i ceny.
Škoda Elroq
Na Škodu Elroq jsme byli opravdu zvědaví, neboť jde o druhý plně elektrický vůz Škoda na nové elektrické platformě a je zřejmé, že výrobce si na něm dal záležet. S délkou 4,49 m je asi o 10 cm delší než jeho příbuzný Karoq se spalovacím motorem, o celých 23 cm delší než VW ID.3, ale o 17 cm kratší než velké elektrické SUV Enyaq – český elektrický bestseller, který boduje především na německém trhu, kde se stal nejprodávanějším elektromobilem za první tři čtvrtletí 2024.
Koncernová platforma VW MEB, modulární stavebnice elektrické konstrukce, na níž je založen i Elroq, poskytuje konstruktérům jen omezenou flexibilitu. Škoda však využívá chytré konstrukční řešení a kratší zadní převis Elroqu oproti Enyaqu ani nezaznamenáte.
Místo uvnitř a zavazadlový prostor
Kdo si myslí, že Elroq nenabízí kvůli krátké zadní části téměř žádný prostor, bude překvapen: do zadního zavazadlového prostoru se vejde 470 litrů, což je jen o 75 litrů méně než v případě Enyaqu, a tedy stále dostačující objem pro mnoho rodin. Díky speciální elektrické platformě působí interiér i tak velmi prostorně – Škoda hrdě prohlašuje, že ani její velké spalovací kombi Octavia nepůsobí prostorněji.
Pohon, baterie, spotřeba a dojezd
K dispozici jsou tři verze akumulátoru s čistou kapacitou 55, 63 a 82 kWh. Výkonové varianty zahrnují 170, 204 a 286 koní (neboli 125, 150 a 210 kW). V závislosti na verzi lze očekávat reálný dojezd mezi 350 a 550 kilometry. Variantu s výkonem 210 kW jsme už vlastně vyzkoušeli v testu VW ID.7 a Škody Enyaq – měla by oslovit zejména zájemce, kteří váhají nad svým prvním elektrickým vozem. Také modely 50 a 60 jsou vhodné pro každodenní použití.
Interiér a jízdní komfort
V interiéru má zastoupení vysoký podíl recyklovaných materiálů. Na výběr je palubní deska potažená textiliemi nebo sportovnější alternativa s koženým čalouněním, ani zde se podoba s interiérem Enyaqu nezapře. Stejně jako v případě modelu Enyaq potěší řidiče Elroqu volitelný systém DCC, tedy adaptivní naladění podvozku. Ten umožňuje na tuto třídu neobvykle široký rozptyl mezi nekompromisně sportovním podvozkem a komfortem limuzíny. Pro každý jízdní styl se zde skutečně něco najde. Líbí se nám, že Škoda se i nadále moudře drží knoflíků a tlačítek namísto ovládání přes dotykový displej.
Mohlo by vás zajímat
Cena, varianty, dostupnost
Škoda Elroq byla představena loni 1. října v Praze, její cena začíná na 799 000 korunách. Vůz tak konkuruje nejen Enyaqu, ale také konvenčnímu Karoqu. Navíc se nejspíše rychle etabluje jako elektrický favorit celého koncernu VW. Objednávky byly spuštěny už loni 2. října, nicméně prvním zákazníkům vozy dorazí až v letošním prvním čtvrtletí.
Škoda Elroq – dlouho očekávaný elektromobil
Novou elektrickou Škodu jsme měli k dispozici pouze na krátkou jízdu. I tak jsou jasně vidět vlastnosti typické pro značku Škoda, které se osvědčily už v modelu Enyaq a které mu v žebříčku našeho mateřského automobilového webu eFahrer.com zaslouženě vynesly první místo v kategorii středně velkých SUV: Škoda vyrábí jednoduše praktická auta pro lidi. Ovladatelnost, dojezd, interiér, prostor – vše je tak, jak má být. Cena Elroqu není vůbec vyšší než koncernových sourozenců VW ID.3 či Cupra Born. Vypadá to, že by se Elroq mohl stát bestsellerem.
Skutečný elektrický nástupce Octavie nebo Golfu
Škoda Elroq zacelí mezeru mezi koncernovým ID.3 a Enyaqem, která dosud nebyla v rámci VW zaplněna. A to je dobře. Městské SUV je určeno všem rodinám, které již nutně nepotřebují vozit v zavazadlovém prostoru jeden nebo dva kočárky. Mezi jeho nejostřejší konkurenty proto budou patřit poměrně nové modely jako je Volvo EX30 nebo Smart #1, stejně jako již zavedené populární vozy, například Hyundai Kona.
Elroq by svým způsobem mohl být novým elektrickým lídrem koncernu VW. Kvalitní interiér, dobrá nabídka elektroniky a skvělý paket pohonných jednotek ho k tomu kvalifikují: už ekonomická varianta 50 zahrnuje 19palcová litá kola, virtuální kokpit nebo digitální asistentku Lauru. Zlatou střední cestu představuje verze 60 a všeho nadbytek všeho si užijí majitelé modelu 85 s výkonem 286 koní a tučnou baterií o kapacitě až 82 kWh. K dispozici bude také dvoumotorová verze s pohonem všech kol nazvaná 85x, ale ta bude patrně zajímat hlavně firemní zákazníky. Předpokládáme, že verze 85 bude mít dojezd na dálnici 350 km a při třetinové kombinaci dálnice/okresky/město se v praxi přiblíží 500 km.
Zdroj: časopis Chip, Škoda Auto