Přejít k hlavnímu obsahu

Nová pravidla pro e-shopy: konec anonymních prodejců na online tržištích

Pavel Trousil 07.02.2025
info ikonka
Zdroj: Vygenerováno v Midjourney

Online tržiště čeká od 17. února 2025 významná změna v rámci Aktu o digitálních službách. Provozovatelé budou muset důsledně ověřovat identitu všech prodejců a tyto informace zpřístupnit zákazníkům přímo u nabídek zboží. Cílem je ochránit spotřebitele před padělaným a závadným zbožím, které nelze při online nákupu fyzicky zkontrolovat.

Kapitoly článku

Nová pravidla vyžadují, aby tržiště zveřejňovala jméno a kontaktní údaje každého obchodníka. Platformy musí také pravidelně kontrolovat, zda nabízené zboží nebylo označeno za nezákonné. Prodejci dostanou prostor pro sdílení detailních informací o bezpečnosti svých výrobků.

Ochrana spotřebitele

Zvláštní důraz je kladen na ochranu spotřebitele. Pokud tržiště zjistí, že bylo prodáno závadné nebo nezákonné zboží, má povinnost neprodleně kontaktovat kupujícího. Pro běžné nakupující to znamená výrazně vyšší míru bezpečnosti a jistoty při online nákupech.

Pro poctivé obchodníky představují nová pravidla příležitost k budování důvěry. Transparentnost a dostupnost kontaktních údajů jim pomůže odlišit se od neseriózních prodejců. Naopak ti, kteří nejsou ochotni poskytnout požadované informace, ztratí možnost na online tržištích prodávat.

Mohlo by vás zajímat

Co se mění pro spotřebitele: 

  • Přístup k informacím o prodejci přímo u nabídky zboží
  • Větší jistota při nákupu díky ověřeným prodejcům
  • Povinnost tržiště informovat kupující v případě zjištění závadného zboží
  • Lepší ochrana před padělaným či nebezpečným zbožím

Mohlo by vás zajímat

Povinnosti pro provozovatele tržišť

Tato regulace je součástí širší snahy EU o kultivaci digitálního prostředí a ochranu spotřebitelů při online nakupování. Pro provozovatele tržišť znamená nutnost upravit své systémy a procesy tak, aby splnili všechny požadavky do stanoveného termínu v únoru 2025.
 

Povinnosti online tržišť:

  • Sbírat a ověřovat informace o prodejcích
  • Zveřejňovat kontaktní údaje obchodníků
  • Provádět namátkové kontroly nabízeného zboží
  • Umožnit prodejcům sdílet informace o bezpečnosti produktů
  • Kontaktovat zákazníky v případě zjištění závadného zboží

Zdroj: ČTÚ, EU, GOV


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme