Nové technologie založené na umělé inteligenci, jako je chytrá klimatizace, si rychle získaly popularitu. Naopak technologie rozpoznávání, jako jsou rozpoznávání obličeje, čtečka otisků prstů a ovládání gesty v interiéru, ztrácejí na oblibě. Majitelé vozidel je považují za zbytečné a problematické.
Řidiči preferují technologie s jasným účelem
Studie ukazuje, že majitelé vozidel oceňují funkce, které řeší konkrétní problémy, například eliminaci mrtvých úhlů při couvání. Naopak pokročilé asistenční systémy řidiče (ADAS) často nesplňují očekávání. Mnozí řidiči jsou schopni zvládat úkoly bez nich.
Displeje pro spolujezdce nejsou vnímány jako přínosné
Přestože výrobci automobilů rozšiřují nabídku vozidel s displejem pro spolujezdce, majitelé vozidel tuto funkci považují za "zbytečnou". Mnoho majitelů poukazuje na problémy s použitelností těchto displejů. To může zahrnovat složité ovládání, nepřehledné rozhraní nebo nedostatek intuitivních funkcí.
Studie uvádí, že pouze 10 % vozidel převáží cestující na předním sedadle každý den. To výrazně snižuje potenciální užitečnost displeje pro spolujezdce. Přidání druhého displeje také zvyšuje složitost procesu předávání vozidla novým majitelům. Prodejci už tak mají potíže s vysvětlením funkcí hlavního infotainment systému, natož druhého displeje.
Tato zjištění naznačují, že investice automobilek do této technologie nemusí přinášet odpovídající návratnost z hlediska spokojenosti zákazníků nebo přidané hodnoty. Přesto automobilky pokračují v rozšiřování nabídky vozidel s těmito displeji. Může to být způsobeno snahou o diferenciaci na trhu nebo předpokladem, že technologie bude v budoucnu více oceněna.
Tesla ztrácí technologický náskok?
Zatímco v minulosti majitelé vozidel Tesla vyjadřovali nadšení z technologií značky, letošní výsledky ukazují posun k nižší spokojenosti u některých problematických technologií.
Tesla přechází od fáze "tech-hungry early adopters" (technologicky hladových prvních uživatelů) k širší zákaznické základně. To může vysvětlovat změnu v hodnocení technologií. Historicky majitelé Tesly často přehlíželi problémy s kvalitou kvůli svému nadšení z pokročilých technologií. Tento trend se však zdá být na ústupu. Noví zákazníci Tesly mohou mít jiné priority a očekávání než první nadšenci.
Nejlépe hodnocené značky
V kategorii prémiových značek se na prvním místě umístil Genesis, následovaný značkami Lexus a BMW. Mezi masovými značkami zvítězil Hyundai, následovaný značkami Kia a GMC.
Studie J.D. Power analyzuje 40 automobilových technologií rozdělených do čtyř kategorií: pohodlí, rozvíjející se automatizace, energie a udržitelnost, informační a zábavní systémy a konektivita. Výsledky studie poskytují cenné informace pro výrobce automobilů o preferencích zákazníků a efektivitě jejich technologických strategií.
Zdroj: J.D. Power