Přejít k hlavnímu obsahu

Nové technologie ve vozidlech: nadšení i zklamání

Pavel Trousil 29.08.2024
info ikonka
Zdroj: Vygenerováno v Midjourney

Podle nejnovější studie J.D. Power z roku 2024 jsou majitelé vozidel nadšeni některými pokročilými technologiemi, zatímco jiné považují za zbytečné nebo problematické. Máte to také tak?

Kapitoly článku

Nové technologie založené na umělé inteligenci, jako je chytrá klimatizace, si rychle získaly popularitu. Naopak technologie rozpoznávání, jako jsou rozpoznávání obličeje, čtečka otisků prstů a ovládání gesty v interiéru, ztrácejí na oblibě. Majitelé vozidel je považují za zbytečné a problematické.

Řidiči preferují technologie s jasným účelem

Studie ukazuje, že majitelé vozidel oceňují funkce, které řeší konkrétní problémy, například eliminaci mrtvých úhlů při couvání. Naopak pokročilé asistenční systémy řidiče (ADAS) často nesplňují očekávání. Mnozí řidiči jsou schopni zvládat úkoly bez nich.
 

Mohlo by vás zajímat

Displeje pro spolujezdce nejsou vnímány jako přínosné

Přestože výrobci automobilů rozšiřují nabídku vozidel s displejem pro spolujezdce, majitelé vozidel tuto funkci považují za "zbytečnou". Mnoho majitelů poukazuje na problémy s použitelností těchto displejů. To může zahrnovat složité ovládání, nepřehledné rozhraní nebo nedostatek intuitivních funkcí.

Studie uvádí, že pouze 10 % vozidel převáží cestující na předním sedadle každý den. To výrazně snižuje potenciální užitečnost displeje pro spolujezdce. Přidání druhého displeje také zvyšuje složitost procesu předávání vozidla novým majitelům. Prodejci už tak mají potíže s vysvětlením funkcí hlavního infotainment systému, natož druhého displeje. 
 

AUTA
info ikonka
Zdroj: J.D. Power
Nejlépe hodnocené značky Značka Genesis se již čtvrtým rokem po sobě umístila na nejvyšším místě v celkovém hodnocení a na nejvyšším místě mezi prémiovými značkami v oblasti inovací, a to se skóre 584 bodů (na 1000bodové stupnici). V prémiovém segmentu se na druhém místě umístil Lexus (535) a na třetím BMW (528).

Tato zjištění naznačují, že investice automobilek do této technologie nemusí přinášet odpovídající návratnost z hlediska spokojenosti zákazníků nebo přidané hodnoty. Přesto automobilky pokračují v rozšiřování nabídky vozidel s těmito displeji. Může to být způsobeno snahou o diferenciaci na trhu nebo předpokladem, že technologie bude v budoucnu více oceněna.

Mohlo by vás zajímat

Tesla ztrácí technologický náskok?

Zatímco v minulosti majitelé vozidel Tesla vyjadřovali nadšení z technologií značky, letošní výsledky ukazují posun k nižší spokojenosti u některých problematických technologií.

Tesla přechází od fáze "tech-hungry early adopters" (technologicky hladových prvních uživatelů) k širší zákaznické základně. To může vysvětlovat změnu v hodnocení technologií. Historicky majitelé Tesly často přehlíželi problémy s kvalitou kvůli svému nadšení z pokročilých technologií. Tento trend se však zdá být na ústupu. Noví zákazníci Tesly mohou mít jiné priority a očekávání než první nadšenci.
 

Mohlo by vás zajímat

Nejlépe hodnocené značky

V kategorii prémiových značek se na prvním místě umístil Genesis, následovaný značkami Lexus a BMW. Mezi masovými značkami zvítězil Hyundai, následovaný značkami Kia a GMC.

Studie J.D. Power analyzuje 40 automobilových technologií rozdělených do čtyř kategorií: pohodlí, rozvíjející se automatizace, energie a udržitelnost, informační a zábavní systémy a konektivita. Výsledky studie poskytují cenné informace pro výrobce automobilů o preferencích zákazníků a efektivitě jejich technologických strategií.

Zdroj: J.D. Power
 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme