Nový eshop Trendyol
Internetové tržiště Trendyol vzniklo v Turecku v roce 2010. Mimo domácí trh však začal obchod pronikat až po roce 2018, kdy do firmy vstoupila čínská společnost Alibaba Group, provozující mimo jiné obchod stejného zaměření – Aliexpress. V současnosti vlastní 75 % Trendyol, zbytek si rozdělili původní turečtí zakladatelé v čele s podnikatelkou Demet Mutlu.
Pokud jde o sortiment, u nás Trendyol sází hlavně na oblečení, módní doplňky, boty a také dekorace do domácnosti. Prodává výrobky známých značek, jako Nike, Puma nebo New Balance, ale zároveň i výrobky vlastní značky a malých čínských či tureckých výrobců. V zahraničí pak Trendyol prodává i elektroniku, knihy a podobně.
Hlavním tahákem je pochopitelně cena produktů – stejně jako na Temu, Shein, Asos a dalších podobných obchodech. Pokud nebazírujete na značce, koupíte košili od 90 korun, kalhoty od 60 korun a tenisky třeba za 130–150 korun.
Doprava je většinou zdarma k nákupu nad 500 korun, využít můžete ale četné slevové kupony, které mezi sebou sdílí uživatelé například ve skupinách na Facebooku. Coby dopravní partnery využívá Trendyol DPD, PPL a Českou poštu.
Kvalita – na úrovni čínských obchodů
U podobných čínských e-shopů bývá nejpalčivějším problémem kvalita zboží. Podle diskutujících na fóru eMimino je kvalita levnějších kousků povětšinou srovnatelná se zbožím z Temu nebo Shein.
Několik uživatelů na Google Play si také stěžuje na nekvalitní materiál. Zároveň se prý děje, že při doručení balíčku nesedí velikosti jednotlivého oblečení. K tomu má nákupy provázet nepříjemný nešvar známý třeba z obchodu Temu, a sice extrémně časté proměny cen, třeba 3× během jedné nákupní relace.
Je Trendyol bezpečný?
Dostáváme se k tomu nejdůležitějšímu, a sice zdali je vůbec nakupovat na Trendyol bezpečné? Bezpečnostní analýzy zatím nijak neprokázaly, že by platforma Trendyol sbírala data o uživatelích za účelem prodeje těchto dat třetím stranám.
Data ale pochopitelně sbírá, a to například jméno, e-mail, telefon, adresu, přesnou polohu a samozřejmě i platební údaje. Vždy záleží na uživateli, kolik dat a oprávnění té či oné aplikaci zpřístupní.
První kontroverzi na českém trhu přesto již má, i když ne tak zcela vědomě. Trendyol hodně investuje do influencerského marketingu. V Česku s ním spolupracují třeba modelka Natálie Bagárová, Nikol Švantnerová nebo Emma Smetana. Poslední zmíněná se však mnohokrát vyjadřovala proti trendu fast-fashion (tedy levného oblečení s krátkou životností), přitom Trendyol je jeho klasickým zástupcem.
Aktualizace 22. listopadu
Po vydání článku s námi zástupci obchodu Trendyol na českém trhu sdíleli vyjádření k několika bezpečnostním otázkám. Podle jejich vyjádření obchod dbá spíše na kvalitu než na kvantitu (nejspíš při porovnání s asijskými e-shopy), přestože dle našich informací to zákazníci příliš neoceňují.
Pokud jde o otázku bezpečnosti, Trendyol naplno respektuje a dle vlastních slov i dodržuje platná eurounijní nařízení týkající se osobních dat zákazníků.
„Trendyol dodržuje nejvyšší standardy v souladu s GDPR. Automatizovaný systém efektivně zpracovává žádosti o ochranu dat, na které společnost rychle reaguje. Osobní údaje jsou spravovány odpovědně prostřednictvím systému DPMS, vždy se souhlasem uživatelů. Trendyol pravidelně provádí audity a dodržuje nejlepší oborové praktiky, aby udržela vysoké standardy ochrany soukromí,“ stojí v prohlášení Trendyol.
Zdroj: Trendyol, Google Play, E15, eMimino