Přejít k hlavnímu obsahu

Online obchody v USA upravují ceny podle polohy a historie prohlížení

Pavel Trousil 22.01.2025
info ikonka
Zdroj: Vygenerováno v Midjourney

Někteří nakupující platí za stejné zboží víc než ostatní zákazníci, a to jen kvůli své poloze nebo historii prohlížení. Americká Federální obchodní komise (FTC) ve své nejnovější zprávě odhaluje znepokojivou praxi zvanou „surveillance pricing“, neboli sledovací cenová politika.

Kapitoly článku

FTC v červenci 2024 zahájila vyšetřování osmi společností, které nabízejí produkty a služby využívající osobní data zákazníků k individuálnímu stanovení cen. Výsledky jsou alarmující - firmy sledují nejen lokalitu zákazníků, ale i tak detailní informace jako jsou pohyby myši na webové stránce nebo produkty ponechané v nákupním košíku.

Mohlo by vás zajímat

Američané si zaslouží vědět, zda firmy využívají detailní spotřebitelská data k nasazování sledovacích cen,“ uvedla předsedkyně FTC Lina M. Khan. „Vyšetřování FTC vnese světlo do tohoto stínového ekosystému cenových prostředníků.“

Algoritmy s AI

Podle zjištění FTC zprostředkovatelské firmy využívají pokročilé algoritmy a umělou inteligenci v kombinaci s osobními údaji spotřebitelů k určení cílených cen. Tyto praktiky mohou mít závažné důsledky nejen pro soukromí spotřebitelů, ale i pro férovou konkurenci a ochranu spotřebitele. FTC pokračuje ve vyšetřování této praxe a žádá veřejnost o sdílení zkušeností se sledovací cenovou politikou. 

Mohlo by vás zajímat

V Evropě existuje přísnější regulační rámec pro ochranu osobních údajů díky GDPR (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů), které vstoupilo v platnost v roce 2018. I přes tuto regulaci se však podobné praktiky mohou vyskytovat i v Evropě, jen musí být transparentnější a lépe zdokumentované. Týká se to například dynamické cenotvorby u letenek a hotelů, rozdílných cen podle geografické lokace a personalizovaných slev a nabídek.

Jak se chránit před sledovací cenovou politikou:

  • Omezte sdílení osobních údajů na sociálních sítích
  • Poskytujte firmám pouze nezbytně nutné informace
  • Povolte aplikacím přístup k poloze pouze v případě nutnosti
  • Využívejte nástroje pro blokování sledování při prohlížení webu
  • Čtěte zásady ochrany soukromí u služeb, které využíváte

Zdroj: FTC, Malwarebytes
 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme