FTC v červenci 2024 zahájila vyšetřování osmi společností, které nabízejí produkty a služby využívající osobní data zákazníků k individuálnímu stanovení cen. Výsledky jsou alarmující - firmy sledují nejen lokalitu zákazníků, ale i tak detailní informace jako jsou pohyby myši na webové stránce nebo produkty ponechané v nákupním košíku.
„Američané si zaslouží vědět, zda firmy využívají detailní spotřebitelská data k nasazování sledovacích cen,“ uvedla předsedkyně FTC Lina M. Khan. „Vyšetřování FTC vnese světlo do tohoto stínového ekosystému cenových prostředníků.“
Algoritmy s AI
Podle zjištění FTC zprostředkovatelské firmy využívají pokročilé algoritmy a umělou inteligenci v kombinaci s osobními údaji spotřebitelů k určení cílených cen. Tyto praktiky mohou mít závažné důsledky nejen pro soukromí spotřebitelů, ale i pro férovou konkurenci a ochranu spotřebitele. FTC pokračuje ve vyšetřování této praxe a žádá veřejnost o sdílení zkušeností se sledovací cenovou politikou.
V Evropě existuje přísnější regulační rámec pro ochranu osobních údajů díky GDPR (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů), které vstoupilo v platnost v roce 2018. I přes tuto regulaci se však podobné praktiky mohou vyskytovat i v Evropě, jen musí být transparentnější a lépe zdokumentované. Týká se to například dynamické cenotvorby u letenek a hotelů, rozdílných cen podle geografické lokace a personalizovaných slev a nabídek.
Jak se chránit před sledovací cenovou politikou:
- Omezte sdílení osobních údajů na sociálních sítích
- Poskytujte firmám pouze nezbytně nutné informace
- Povolte aplikacím přístup k poloze pouze v případě nutnosti
- Využívejte nástroje pro blokování sledování při prohlížení webu
- Čtěte zásady ochrany soukromí u služeb, které využíváte
Zdroj: FTC, Malwarebytes