Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Před třiceti lety vůz Škoda Favorit nastavil cestu k moderním vozům Škoda, děkovat za to můžeme Petrovi Hrdličkovi

redakce 26.09.2017

Jako nůž přiložený na krk by se dal popsat příběh automobilového konstruktéra Ing. Petra Hrdličky, CSc. Ten byl postaven před úkol vytvořit v neuvěřitelně krátké době prototyp vozu, který by se stal konkurenceschopným na tehdejším automobilovém trhu. Tento úkol splnil se ctí, a proto si tohoto člověka nesmírně vážím! Podívejme se společně na příběh Hrdličkova Favorita.

 Zcela zásadní mezník ve vývoji automobilky Škoda připomíná výstava 30 let: Fenomén Favorit ve Škoda Muzeu od 18. září 2017, které se 26. září v odpoledních hodinách účastnil i pan Ing. Petr Hrdlička, CSc. Výstava přibližuje návštěvníkům složitý proces vývoje nového automobilu Škoda, včetně spolupráce s designovým studiem Bertone a velkorysých investic do výrobní technologie. Připomene také úspěšnou kariéru modelu Favorit i derivátů Forman a Pick-Up.

hrdlicka-podepisovani-knihy Projekt nového osobního vozu Škoda Favorit s motorem vpředu a s pohonem předních kol odstartovalo rozhodnutí československé vlády v prosinci 1982. Termíny realizace byly šibeniční: vývoj dokončit během dvou a půl roku (do 30. června 1985), výrobu zahájit do pěti let. Vedoucí realizačního týmu Ing. Petr Hrdlička, CSc., kolem sebe ale dokázal shromáždit vysoce kvalifikované, obětavé a motivované pracovníky, a společně se pak pustili do úkolu, jehož výsledek umožnil automobilce Škoda v pozdější době bezprecedentní rozvoj.

Významnou roli pro přijetí nového vozu hrál jeho design. V souladu s dobovými trendy padla volba na italské návrháře, konkrétně turínské studio Stile Bertone, a to pro vývoj hatchbacku, kombi, sedanu, kupé, zhotovení vzoru interiéru a výrobu 19 prototypových karoserií různých provedení. Převedení designu do podoby sériově vyráběného automobilu měl na starosti tým mladoboleslavské automobilky, který odvedl špičkovou práci. Proti karoserii předchůdce s motorem vzadu (Škoda 105/120) se snížil počet výlisků ze 405 na pouhých 227, o 40 mm kratší Favorit přitom nabídl o 85 mm delší interiér a větší objem zavazadlového prostoru. Škoda Favorit se stala plnohodnotným rodinným vozem, a to bylo připraveno ještě větší odvozené kombi Forman.

Tady se už projevila genialita pana Petra Hrdličky, který dokázal specifikovat možné parametry vozu tak, aby bylo možné použít maximální možné množství dílů nejen pro sedan Favorit, ale i pro navazující velmi úspěšné kombi Forman a poté vozu, který sehrál velkou roli při rozvoji podnikání u nás, Škoda Pick-Up. Šlo třeba o to, aby karosérie sedanu byla koncipována tak, aby prostým „natažením“ do délky bylo možné pak vyrábět vůz s karosérií kombi a šlo použít stejné víko kufru. Ač je to k nevíře, i tohle se povedlo a Forman odstartoval éru kombíků na českém trhu, která trvá dodnes, protože český národ pořád něco někam stěhuje.

p1030372 Když jsem měl možnost hovořit před několika lety s panem Hrdličkou právě v prostorech Muzea Škoda Auto v Mladé Boleslavi, až teď mi dochází genialita tohoto člověka, který dokázal připravit ve složité době dlouhodobého plánování v rámci RVHP dodávky potřebných součástek pro vůz Favorit/Forman/Pick-Up. Málokdo tedy ví, že už do řady Škody 105/120 se implementovala řešení a používaly se součástky, vyráběné v tehdejší NDR – jako byly hypoidní klouby zařazené do výroby řady 120. Ty pak bylo třeba použít pro nové modely s předním náhonem. To proto, že se mohly zařadit do plánu výroby pro model Favorit a nebylo nutné je kupovat jinde za těžké valuty ze zahraničí. Stejně tak je známý (možná někomu) příběh, kdy Hrdlička se svými spolupracovníky namontoval podvozkovou skupinu z připravovaného vozu do automobilu jiné značky s ní testovali brzdy v Rakousku při sjezdech z obávaných kopců Grossglockneru a Turacherhöhe.

Manažerské a organizační schopnosti pana Petra Hrdličky pak pokračovaly, když se mu podařilo přesvědčit komunisty sedící na místech, kde rozuměli akorát tak prdu, ale rozhodovali o tom, co bude a nebude, takže přizval oklikami do vývoje třeba i automobilku Porsche, se kterou se řešilo uložení motoru z hlediska snížení přenosu otřesů do kabiny a uložení přední nápravy, celkově vedoucí ke snížení hlučnosti tohoto vozu. Vrcholem pak byl průnik Škody Favorit na zkušební okruh Porsche ve Weissachu, kde se uskutečnily dynamické jízdní zkoušky prototypu ve finální verzi přípravy před spuštěním výroby.

Genialita tvůrců je i v tom, že nová škodovka v době, kdy koncern VW, který automobilku později převzal, vyráběl těžké motory z litiny, pro Favorit ale byl už připraven – rozuměj, uměli jsme vyrobit – tlakovým litím hlavu motoru z hliníkové slitiny, mnohem lehčí než to, co v té době měla většina světových automobilek ve své nabídce. Navíc různými oklikami se Hrdličkovi podařilo motor připravit už na provoz s bezolovnatým benzínem, kdy se dopředu – v době, kdy o emisních hodnotách začínalo teprve hovořit – připravil motor, ke kterému se v podstatě jen přidal katalyzátor a bylo hotovo. I s pozdějším umístěním katalyzátoru se už ve výlisku podlahy Favoritu počítalo, jen tak mezi námi. A tak byla auta připravena třeba na vývoz do Kanady.

Samozřejmě, celý vývoj nebyl jen o panu Hrdličkovi, svou podstatnou roli zde sehrál Ústav pro výzkum motorových vozidel v Praze, kde se prováděly simulované jízdní zkoušky a kde během týdne v simulovaném provozu motory najely přes stovku tisíc kilometrů.

Oficiální světový debut osobního automobilu Škoda Favorit se odehrál 16. září 1987 na 29. Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně, kam se za novinkou vypravily statisíce dychtivých motoristů v šedivých kabátech. V pobočném závodě Vrchlabí tehdy vznikal omezený počet vozů určených k homologačním zkouškám, k plnému náběhu výroby zde došlo až počátkem prosince 1987. V hlavním závodě v Mladé Boleslavi startovala sériová produkce řady Favorit v srpnu 1988. První automobily Favorit 136 L (de Luxe) se ke koncovým zákazníkům dostaly v posledním čtvrtletí roku 1988 za cenu od 84 600 Kčs (výběhová Škoda 120 L tehdy stála 65 630 Kčs), při průměrné hrubé měsíční mzdě 3030 korun.

Po sametové revoluci v listopadu 1989 bylo s přechodem k tržnímu hospodářství zřejmé, že dlouhodobou konkurenceschopnost automobilce zajistí jen vstup silného zahraničního partnera. Náročná jednání byla úspěšně završena na jaře 1991 a Škoda se stala členem skupiny Volkswagen. Vůz Škoda Favorit, jeden z mála moderně řešených nelicenčních osobních automobilů zemí bývalého tzv. Východního bloku, představoval velmi solidní základ, průběžně zhodnocovaný zvyšováním kvality, technické i estetické úrovně. První realizovaná úprava vzhledu proběhla v roce 1991, kdy se asymetricky umístěné logo na masce chladiče posunulo doprostřed. Výraznější facelift z ledna 1993 se vryl do paměti veřejnosti působivou reklamní kampaní s 548 vlaječkami, umístěnými na místech vozu, jichž se provedené změny týkaly.

Modelová řada Favorit dokázala díky postupně realizovaným úpravám držet krok s rostoucími nároky zákazníků na bezpečnost, komfort i vzhled. Úspěch měla i na nejnáročnějších trzích, například odbyt v Německu meziročně (1990/1991) vzrostl téměř na dvojnásobek. Prodej vozů Škoda Favorit a kombi Forman podpořily i akční verze s rozšířenou výbavou, např. Sport Line, Black Line, Marathon či Excellent Edition. Mezi srpnem 1987 a zářím 1994 vzniklo 783 168 vozů Škoda Favorit, společně s kombi Forman a užitkovými deriváty včetně typu Pick-Up se celkem vyrobilo 1 077 126 vozů. Štafetu poté přebrala Škoda Felicia/Felicia Combi.

Význam Favorita však výrazně přesáhl pouhou generační obměnu sortimentu. Současně totiž došlo k zásadní modernizaci výrobních technologií výrobních závodů značky Škoda, ale také jejích domácích dodavatelů.

Z doprovodného programu výstavy připomeňme dvojici tematických přednášek, pořádaných v sále L&K Fórum Škoda Muzea v Mladé Boleslavi. Dne 26. září 2017 od 17.30 hodin budou mít návštěvníci unikátní příležitost vyslechnout osobní vzpomínky významných aktérů vývoje vozu Favorit, 10. října ve stejný čas na témže místě připomene tehdejší vedoucí oddělení motorsportu se svými hosty významné úspěchy tohoto modelu na tratích automobilových závodů a soutěží.

Nová výstava ve Škoda Muzeu (třída Václava Klementa 294, Mladá Boleslav) je veřejnosti přístupná od 18. září 2017 do 31. ledna 2018, denně od 9 do 17 hodin.

Chci osobně poděkovat panu Ing. Petrovi Hrdličkovi, CSc., za to, co pro automobilku Škoda udělal. Jeho neskutečné manévry se soudruhy na důležitých místech, stejně jako prozřetelnost při zavádění výroby a návrhu nové linky pro výrobu Favorita/Formana, nástrojů, geniálně dopředu vymyšlených úprav, které vedly k plánovaným modernizacím, to vše nebo velká většina je právě jeho zásluha. I jeho skvělého týmu, který ale on dokázal sestavit a následně i vést.

Modernizaci fabriky a moderní automobil, kterým v té době Favorit zcela jistě byl, sehrály zcela jistě svou roli při jednáních s automobilkou VW, kdo jejíž skupiny byla Škodovka přidána. Až tedy budete nasedat do nových škodovek, kde si připojíte telefon do lokální sítě a přenesete třeba obraz z mobilu na displej, vzpomeňte si, že cesta k moderním automobilům v naší republice, která má dlouhé a široké zkušenosti s jejich výrobou, je zásluhou i několika lidí, kteří dokázali i ve složité době akcelerovat výrobu automobilů a posunout ji na zcela novou úroveň. Na tu pak navázaly další úspěchy automobilky.

oceni-hrdlickovi Cením si toho, že panu Hrdličkovi předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky předal ocenění za zásluhy o vývoj vozu Škoda Favorit. Ceremoniál se uskutečnil v prostorách Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi za přítomnosti delegace předsedy Národní rady Slovenské republiky, zástupců Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky, Města Mladá Boleslav, zástupců Škoda Auto a Odborů KOVO MB. Pan Ing. Petr Hrdlička, CSc., jen na obrázku druhý zleva.

Pan Ing. Petr Hrdlička, CSc., mezi tyto osoby zcela jistě patří a pakliže je dnes oslavováno 30. výročí Favoritu, vzpomeňte i na tohoto geniálního a skromného člověka, bez které by třeba automobilka Škoda Auto nebyla tam, kde dnes je.

 


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme