Přejít k hlavnímu obsahu
Novinky

Přichází Medaverse – Medical Metaverse: pohled do éry virtuálního zdravotnictví

redakce 14.02.2022

Už minulý rok se Facebook rozhodl, že investuje přes 10 miliard dolarů do budování virtuálního světa, tedy do své divize metaverse. Microsoft nato před několika týdny oznámil, že se blíží k dohodě o koupi Activision Blizzard za 70 miliard dolarů.

Své portfolio akvizic by tak rozšířil o vydavatele videoher World of Warcraft a dalších nejprodávanějších her. Tento největší nástup Microsoftu do světa her napovídá, že společnost masivně sází na růst světa virtuální reality. A samozřejmě se usilovně snaží konkurovat svým technologickým rivalům, jako je třeba Facebook. Pojďme se společně podívat na to, jak by také v metaversu mohla jednou vypadat virtuální zdravotní péče.

Pojem „metaverse“ pochází z dystopického kyberpunkového románu Neala Stephensona Sníh z roku 1992. Metaverse je v románu virtuální 3D město, do kterého postavy příběhu vstupují speciálními brýlemi a kde se setkávají s dalšími aktéry. V dnešním pojetí je to prostor vytvořený ve virtuální realitě, kde uživatel konzumuje svůj 3D zážitek. Technologičtí titáni v něm už dnes vidí zítřejší budoucnost internetu. Co to ale může znamenat pro budoucnost zdravotnictví? Už dnes se totiž začíná mluvit o medical metaverse, tedy Medaverse.

Přiznejme si, že pandemie COVID-19 vlastně stvořila nového spotřebitele zdravotní péče, který ji chce využívat podobně, jako další online služby. Tedy nejlépe vzdáleně, třeba jako online telehealth schůzky. Vzniká tak nový způsob komunikace pacienta s lékařem a docela zásadně se mění způsob, jakým uživatelé služby poskytovatelů zdravotní péče konzumují a jak související produkty a služby nakupují.

Medaverse přichází

medaverse

K prvním uživatelům virtuálních zdravotnických produktů a služeb budou patřit určitě ti, kteří se už dnes ve virtuálních světech běžně pohybují. Tedy hráči, vývojáři, testeři a další vzdáleně přistupující uživatelé s vysokou virtuální emocionální inteligencí. | Zdroj: XR Expo/Unsplash

Ve virtuální digitální ekonomice budou uživatelé nakupovat ať fyzické nebo virtuální produkty (podobně jako ve World of Warcraft) nebo třeba zážitky (jako ve Fortnite). Tedy například léčebné přípravky, wellness služby nebo duševní péči a další. A při virtuálním setkání s lékařem nebo i při hraní her mohou uživatelé obdržet výzvu například k vyšetření, laboratornímu testu, zdravotní konzultaci, telemedicíně nebo ke stažení léčiva na bázi softwaru.

Podle odborníků přechod na nový tržní model bude velmi rychlý a segmentace trhu ve virtuálním světě bude jednodušší. Firmy, které už digitální know how mají, jako třeba vývoj softwaru, nasazení a provoz aplikací s virtuální realitou nebo AI, nebo dokonce společnosti, které se zabývají telemedicínou, poskytováním digitálních zdravotnických služeb, konzultacemi pro duševní zdraví či novou oblastí digitálních léčiv, budou mít na startu obrovskou tržní výhodu.

Intenzivně se určitě bude diskutovat také nad tím, zda a jak uplatnit v Medaverse zdravotní pojištění. Proto součástí dalších širších a důležitých inovací budou platební metody, jako je Blockchain a nezaměnitelné tokeny (NFT), které uživatelům umožňují vyměňovat hodnotu za fyzické nebo digitální produkty a služby. Takovými produkty mohou být kromě brýlí Facebooku a Microsoftu (Oculus a HoloLens) i řada nových terapeutických softwarů, které se zaměřují na širokou škálu zdravotních problémů, jako jsou závislosti, nespavost, bolest a další.

Uvědomme si ale, že stále mluvíme o zdravotnictví. Tedy o oboru, který je v některých ohledech doslova stále ještě v temném digitálním středověku. S jeho obstarožními počítači a každodenními problémy s předáváním informací o pacientech bychom měli čekat varovně zdvižené ukazováky, obsáhlé diskuse o rizicích a zájem regulátorů.

Dnešní věrozvěsti v oblasti digitalizace zdravotnictví jsou už vzhledem k obavám o soukromí, etiku a bezpečnost pacientů opatrně optimističtí. Nicméně ochrana údajů pacientů v Medaverse bude představovat obrovské výzvy. Zejména když se už nyní objevují různé virtuální platformy, jako například DeHealth.world, kde se začaly pokládat první základy pro přenesení digitální identity uživatelů do nového virtuálního světa. Ti si sem mohou vedle svého avatara přenést i svoje lékařská data, shromážděná prostřednictvím jiných digitálních platforem.

Zásadní prioritou pro všechny zúčastněné ale musí být ochrana virtuálních pacientů před špatnou zdravotní péčí. Před zneužitím, predátorskými plány, nepravdivými tvrzeními a podvody. Potřebný proto určitě bude regulační dohled v tradičních oblastech, jako jsou bezpečnost a soukromí pacientů. Stejně tak vytvoření nového spravedlivějšího modelu pro široký přístup pacientů nebo aplikací třetích stran.

I dnes totiž existuje nespočet pacientů s nižšími příjmy, kteří nemají přístup k rychlému internetu nebo dokonce nemají doma počítače. To znamená, že tvůrci budou muset zvážit modely Medaverse k poskytování zdravotní péče, které by fungovaly alespoň třeba na chytrých telefonech.


Máte k článku připomínku? Napište nám

Sdílet článek

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme