Přejít k hlavnímu obsahu

Tip: nechcete být na smartphonu sledováni přes reklamní ID? Jde to snadno vypnout – ukážeme jak

Jiří Palyza 24.03.2025
Uživatel provádí nastavení telefonu
info ikonka
Zdroj: Ideogram (vygenerováno pomocí umělé inteligence)

Různé aplikace, které provozujeme na chytrých telefonech, shromažďují informace o svém používání. Děje se tak často prostřednictvím jedinečného reklamního ID. To se ale mnoha uživatelům nemusí líbit, a také s tím nemusíte souhlasit. Můžete se ale proti tomu chránit.

Kapitoly článku

Mnoho aplikací zaznamenává, jak používáte svůj smartphone či tablet, na kterém běží. Často jsou tyto aktivity zaobaleny do alibistického "sledování aktivit uživatele za účelem zlepšování uživatelského zážitku", nezřídka se za tím ale skrývá snaha poskytovatelů získat o uživatelích maximum dat.

Aby získané údaje šlo přiřadit konkrétnímu uživateli, je každému zařízení přiděleno speciální identifikační číslo: v systému Android se nazývá reklamní ID, ve světě Apple je to identifikátor pro inzerenty (IDFA nebo AdID). Poskytovatelům reklam umožňuje vytvořit podrobný profil uživatele. Cíl je známý: zobrazovat personalizovanou reklamu.

Pokud si nepřejete, aby poskytovatelé aplikací tyto informace shromažďovali a předávali třetím stranám, vyplatí se reklamní ID deaktivovat nebo přinejmenším pravidelně resetovat. Bezpečnostní experti také doporučují tuto funkci zcela vypnout, a to z důvodu ochrany osobních údajů.

Android: odstranění nebo reset reklamního ID

Uživatel si nastavuje smartphone
info ikonka
Zdroj: Ideogram (vygenerováno pomocí umělé inteligence)
Důležitá nastavení ohledně sledování uživatelských aktivit zpravidla najdete v oblasti zabezpečení. Jednotlivým aplikacím můžete nastavit, co mohou a co nikoliv. Také se vyplatí věnovat pozornost sledování polohy. Ne všechny aplikace to potřebují, o to raději ale taková data sbírají.

V Androidu Google nabízí možnost úplného odstranění reklamního ID, nebo jeho pravidelný reset. Potřebná nastavení provedete takto:

  • otevřete oblast Nastavení,
  • jděte do části Google,
  • vyberte "Všechny služby", "Reklama" a "Odstranit reklamní ID".

Pokud souhlasíte s personalizovanou reklamou, ale nechcete, aby byl o vás vytvářen dlouhodobý profil uživatele, můžete si namísto toho pravidelně vytvářet nové reklamní ID. Znamená to, že systém začne s novým profilem a doposud shromážděné údaje ztratí přímý odkaz.

Mohlo by vás zajímat

iOS: jak zabránit sledování v systému Apple

Apple k celé věci přistupuje trochu jinak. Od verze iOS 14.5 aplikace musejí o povolení sledovat uživatele výslovně žádat. Pokud byste chtěli identifikátor pro inzerenty (IDFA) zcela vypnout, lze to v oblasti Nastavení a části "Soukromí a zabezpečení". Zde najdete položku "Sledování".

Přepněte posuvník "Povolit aplikacím žádosti o sledování" hned nahoře doleva. Poskytovatelé reklamy tak nebudou moci IDFA nebo AdID nadále používat.

Mohlo by vás zajímat

Důležité je mít na zřeteli také údaje o poloze a další identifikátory

Reklamní ID nejsou jediným způsobem, jak aplikace identifikují uživatele. Mnoho poskytovatelů používá i další metody. Jsou to například:

  • jedinečný identifikátor aplikace,
  • informace o zařízení (model, operační systém, instalované aplikace),
  • informace o poloze.

Pokud chcete o sobě zanechávat minimum stop, je dobré sdílení polohy ve výchozím nastavení deaktivovat a zapínat jej pouze v případech, kdy je to skutečně nutné.

Mohlo by vás zajímat

Zvlášť důležité je mít na zřeteli, že mnoho aplikací vyžaduje přístup k poloze, i když tuto informaci ke své funkci vůbec nepotřebují. V oblasti nastavení svého mobilního systému si zpravidla můžete nastavit, které aplikace budou mít přístup k informacím o vaší poloze.

Zdroj: EFF


Máte k článku připomínku? Napište nám

Mohlo by se vám líbit








Všechny nejnovější zprávy

doporučujeme