Nokia – finský král má na kahánku
Kdo jiný představuje větší ikonu, než finská společnost Nokia. Tento výrobce má na kontě takové klasiky, jako je „nerozbitná Nokia 3310“ nebo „banánová Nokia 8110“. Největší zásluhu Nokia drží za to, že dokázala trh upravit do komerční podoby a nabídnout mobilní telefony zákazníkům takřka všech sociálních skupin.
Dnes je Nokia spíše synonymem pro telekomunikace a 5G v Evropě. Nokia coby značka mobilních telefonů je už více méně po smrti. Práva na výrobu telefonů Nokia vlastní finský holding HMD Global, který před pár týdny oznámil, že začne vyrábět smartphony pod vlastní značkou. Lze očekávat, že Nokia telefony kvůli tomu nebudou pokračovat.
Mohlo by vás zajímat
HTC – zachránilo ho VR
Tchajwanské HTC představuje ideální demonstraci toho, jak složité je někdy přijmout pohnutky osudu. Firma platila za absolutní špičku v produkci chytrých telefonů. Nejprve platila za firmu specializující se na vývoj telefonů pro někoho jiného (operátoři, Google), ale později se firma osamostatnila a vydala se na vlastní úspěšnou dráhu.
Díky strategickým partnerstvím s Qualcommem a Googlem bylo HTC již kolem roku 2010 mezi nejlepšími značkami v prodejích, v druhé polovině roku 2011 dokonce dosáhla na první místo v prodejích telefonů na americkém trhu (překonala i Samsung a Apple). Postupně bylo HTC ale překonáno čínskou konkurencí a dnes sice oficiálně stále vyrábí telefony, prodeje jsou však žalostné. Firmu od krachu zachránil projekt brýlí pro virtuální realitu HTC Vive.
Blackberry – otěže bezpečnosti převzali jiní
Kanadská společnost s ostružinou v logu vyráběla telefony dlouhých 16 let. Platily za dražší, ale právoplatně kvalitní a geniálně zkonstruované kousky, které se vám díky designu a hardwarové klávesnici okamžitě vryly do paměti. Jenomže nic netrvá věčně.
Když Blackberry zaznamenalo první vážný pokles v prodejích, rozhodlo se zbavit se svého vlastního systému a nasednout na trend Androidu. Důležité je však také přihlédnout k tomu, že trend se značně saturoval do „pádel s velkým displejem“ a o až moc originální Blackberry zkrátka opadl zájem. Přirozený výběr v praxi.
Zdroj: The National, The Business Magazine