Vozidlo s ukončenou životností: co toto označení bude znamenat?
Do budoucna připravovaná regulace, která je dílem Evropské komise a nyní ji čeká schvalovací proces v Evropském parlamentu a Radě, zavádí nový termín: "End of Life Vehicle – ELV". Volně přeloženo jde o vozidlo na konci či s ukončenou životností.
Do této kategorie podle návrhu nařízení spadají všechna vozidla, u nichž došlo k poruše některé z hlavních komponent: motoru, převodovky, brzd nebo řízení, a které jsou považovány za staré. Potenciálně jde tedy o vozidla s průměrným věkem 15 let. Jakmile budou taková vozidla označena jako ELV, tedy s ukončenou životností, nebudou moci být podrobena zásadnějším opravám (!) a čeká je vyřazení z provozu a sešrotování.
"Fit for 55": sebevědomý plán Evropské komise vzbuzuje kontroverze
Jde tedy o další významně omezující regulaci provozu vozidel s tradiční pohonem, které cílí k milníku roku 2035. To je termín, kdy v regionu Evropské unie nastane zákaz registrace vozidel ze spalovacími motory na dieselová či benzinová paliva. Výjimku by měla tvořit vozidla, spalující potenciální syntetická paliva.
Mezi průběžné cíle patří "Fit for 55", který usiluje o snížení emisí v roce 2030 o 55 % ve srovnání s úrovní z roku 1990. Realita však pokulhává. Zavádění vozidel s nízkými nebo nulovými emisemi v EU zaostává za očekáváním a v jednotlivých členských státech se značně liší. Paradoxně nejdál je v této oblasti Norsko, které ovšem není součástí EU.
Dopad elektrifikace na evropské automobilky je katastrofální. S přechodem na elektromobilitu se potýkají s vážnými ekonomickými problémy a nejsou schopny držet krok s levnou čínskou konkurencí.
Tlak na obnovení vozového parku je jasný: jenže co ty ceny?
Až by se mohlo zdát, že to, čeho Evropská komise není schopna dosáhnout nabídkou lepší alternativy, jejíž výhody by převážná většina zákazníků-motoristů sama od sebe vyhledávala, dosáhne donucovacími prostředky.
Reálie vozového parku jsou ovšem poněkud jiné: například ve Španělsku je v současnosti průměrné stáří vozidel přes 14 let, a více než 47 % je dokonce starších než 15 let. U nás je to ještě více. Podle nedávné informace od Unie dovozců vozidel je průměrné stáří vozového parku v Česku 16,4 let. Toto stárnutí vozidel přimělo Evropskou komisi navrhnout opatření, zaměřená na omezení životnosti automobilů.
Nařízení má stanovit podmínky, za kterých vozidlo získá označení ELV, tedy s ukončenou životností. Mělo by jít o vozidla, prokazující rozsáhlá poškození, respektive na něm proběhly zásadnější opravy. V praxi to znamená, že při opravách se na vozidle provádělo řezání, sváření, vozidlo prodělalo požár, bylo zaplaveno vodou či vykazuje jiné nevratné technické závady.
Jak se vše promítne v oblasti autoopravárenství a trhu s náhradními díly
Sporné tedy je, že vozidlo, které vyžaduje výměnu zásadnějších dílů nebo u něhož náklady na opravu převyšují jeho tržní hodnotu, by mohlo být rovněž klasifikováno jako s ukončenou životností.
Vyvolává to obavy v souvislosti s možným dopadem na dílenský sektor, ale také zachování klasických automobilů. Návrh sice nenutí majitele, aby se svých vozidel zbavovali, ale zpochybňuje budoucí opravy, prodej vozidel a jejich provozování. Spousta nejasností je také ohledně veteránů a "young timerů".
Návrh nového nařízení EU o automobilech, který je součástí širší strategie EU v oblasti životního prostředí, představuje mnohostranný problém. Jeho cílem sice je podpořit čistší budoucnost, ale vyvolává otázky ohledně důsledků pro současné majitele vozidel, automobilový průmysl a zachování automobilového dědictví.
Logika jde stranou: zvítězí direktiva?
V případě úspěšné ratifikace návrhu opatření by to také mohlo znamenat, že zcela provozuschopná vozidla (včetně klasických automobilů) by skončila na šrotišti. A to i přesto, že emise CO2, produkované při provozu vozidla na fosilní paliva, by byly celkově mnohem nižší, než emise vznikající při výrobě nového automobilu bez rozdílu typu pohonu; paradoxně ať už poháněného elektřinou či spalováním.
Kromě toho by měla být k dispozici syntetická, takzvaná e-paliva, která by mohla být použita jako kompatibilní náhradní alternativa pro stávající motory. Ta by pomohla udržet starší vozidla v provozu a pomohla rychleji dosáhnout "čisté nuly" emisí.
Zdroj: Euro Weekly, WA, Europa.eu